0
Politici die de taxichauffeur uithangen

14.si

Jens Stoltenberg is premier van Noorwegen. Aangezien hij dat wil blijven, is hij al druk met de komende verkiezingen bezig. Om te laten zien dat hij een man van het volk is, was hij een middag taxichauffeur. “Ik vind het belangrijk om te horen wat mensen echt denken en als er één plek is waar mensen zeggen hoe ze over zaken denken, is het in een taxi.”

Tja. Mensen doen gekke dingen om herkozen te worden. Meestal verzinnen ze dat allemaal niet zelf. Ook nu was het een idee van een reclamebureau. Je ziet twee hippe, frisse en vrolijke koppen. Ze schrijven dingen op een flipover. Premier – Volk – Weten wat er speelt – herkozen.

De vrouw met het roze – rode mantelpakje slaakt een gilletje. ‘Weet je wat, we zetten je in een taxi!’ Haar collega kletst met zijn vlakke hand op tafel.

‘Hatseflats!’roept hij. Hij verschuift zijn designbril naar zijn voorhoofd.

Stoltenberg stribbelt nog wat tegen: ik kan niet zo goed rijden.

‘Joh, dat is alleen maar sympathiek’, zegt de vrouw. Ze heeft nu een hand op zijn schouder.

‘Maar krijg ik dan niet van die enge mensen in de taxi? Met echte vragen? Straks zit student Breivik ineens op mijn achterbank.’

‘Don’t worry’, zegt de man met het designmontuur. ‘Wij regelen de mensen.’ Ook hij legt een dwingende hand op zijn schouder.

Op een middag in juni is het zover. Stoltenberg trekt een chauffeurspak aan. De camera’s in de auto worden getest. En dan kan het feest beginnen. Behalve dat hij de koppeling een keer verwart met het gaspedaal (iets waar Rutte overigens ook wel eens last van heeft), gaat het goed. Hij is een slechte chauffeur, maar dat lijkt de pret niet te drukken. Hij staat vervolgens in alle kranten wereldwijd. Die duurbetaalde jongens zijn het waard.

Maar dan komt het. Een televisiezender ontdekt dat de mensen helemaal niet spontaan in zijn auto stappen. Ze zijn geselecteerd en betaald om mee te rijden. Niks geen leuke, spontane actie om ‘van de mensen te horen wat er speelt.’ Man van het volk? Ammehoela!

Wie op deze manier de kiezersgunst hoopt te winnen, weet totaal niet wat er speelt. Stoltenberg is feitelijk een marionet van een reclamebureau. Hij stond al achter in de peilingen, maar met dit soort strapatsen haalt hij die achterstand nooit meer.

Deze column verscheen eerder in Elsevier

Marcel Duyvestijn
Website
Your Name Email Website

*

code