Home arrow Home arrow Denk aan Voltaire
Denk aan Voltaire
 

‘Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht tot de dood verdedigen om die te uiten.’ Dat is de essentie van onze vrije samenleving. Dat meningen botsen. En dat we daar wijzer van worden. Al die tere zieltjes die nu staan te dansen vanwege het vervolgen van ‘de grote vijand’ halen er van alles bij wat er niet bij hoort. Gisteren Trouw-columnist Willem Breedveld – die samen met mij te gast was bij Stand.nl: “Jij vindt het toch ook niet leuk om beledigd te worden?” En dus?

En zo zijn er nog tientallen. Ik hoorde iemand op televisie zeggen. “Ja. Goed dat hij vervolgd wordt. We leven in een multicultureel land…” En dus? Iemand anders zei: "Dat hij maar zo zwaar mogelijk gestraft wordt." Om een mening?

“Hij discrimineert gewoon”, zei onze grote vriend René Danen van Nederland Bekent Kleur (en nog een aantal linkse organisaties). "Eindelijk gerechtigheid", zei hij blij. Els Lucas is ook vreselijk blij dat die haatzaaierij onderzocht wordt, zei ze bij Pauw en Witteman. Zij deed de aangifte vanwege Wilders opiniestuk in De Volkskrant waarin hij oproept de Koran te verbieden omdat het een fascistisch boek is.
 
Opvallend is dat er allemaal niet-moslims bezig zijn de moslims te beschermen. Lucas, Danen, Van Thijn, Spong.

Waarom mag hij dat niet zeggen? Het is een rare vergelijking. Dat is waar. Fascisme en Islamisme zijn dingen die moeilijk te vergelijken zijn. Hoewel? Ze hebben wel eenzelfde soort dadendrang en spreken allebei ‘neerbuigend’ over joden en ongelovigen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat hij dat moet kunnen zeggen. Hoe kwetsend het ook is. Hij mag ook - volgens zijn tegenstanders - niet zeggen dat de Koran verboden moet worden? Waarom niet? Omdat hij daar moslims mee krenkt?

Ook de vergelijking Koran – Mein Kampf wordt onderzocht. Buiten dat er absoluut haatzaaiende parallellen zitten tussen beide boeken is het een rare vergelijking. En dus – stel dat je beledigd bent – dan haal je je schouders op en denk je: jij mag dat denken, ik denk er anders over. Dan stap je niet naar de rechter. Wat je wel kunt doen, is Wilders van repliek te dienen. Maar dat doen onze vrienden Lucas en Danen niet.

De gekwetsten hebben in ons land een grote broek aan. Waar Wilders de Koran wil verbieden, willen al die betuttelaars Wilders verbieden. Hij is de duivel in eigenste persoon. ‘Hij is het kwaad. Hij is onze vijand’,  zei een PvdA’er (in functie) laatst tegen me. Het maakt dus niet uit wat hij zegt. Het gaat erom dat je ‘het kwaad’ geen spreekrecht heeft. Dat was duidelijk geen Voltairist.

Ik zucht.
Ik ben zelfs boos.
Ik heb ook ontzettende zin om te kwetsen.
Ik word er recalcitrant van.
Ik heb zin om op Wilders te stemmen.

En mijn PvdA? Zegt die nog iets? Ik hoor niks. Behalve gisteren op de radio dat ze blij waren dat de rechter nu een uitspraak gaat doen. Zucht. Het is net als met de affaire Nekschot, de PvdA zegt of niks of vindt het wel prima dat ‘die haatzaaiers aangepakt worden’.



Gepost op: 09:26 - 22-01-2009






Reacties op dit bericht (26)




Testcase voor ziel van Europa...(1) 09:10 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
We kennen sinds de komst van een grote Islamitische bevolkingsgroep al een sterke "onderstroom van zelfcensuur".  
Opinieuitdragers met bewaking kunnen alleen nog het achterste van hun tong laten zien! 
 
De nuchtere waarheid is dat er binnen onze grenzen Moslimfundamentalisten wonen, die zichzelf hebben benoemd tot verdedigers van Allah en geweld en moord legitiem daarvoor achten. De groep niet-gewelddadige geestverwanten is aanzienlijk m.i. nog te beschouwen.


R. Windt








Tescase voor ziel van Europa (2) 09:13 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Moslimvertegenwoordiging, laat staan de brede achterban, laten de aanpak van gewelddadige geloofsbroeders (de ondersteuners van de politieke Islam nog in het midden gelaten) aan de staat over. Dat is dan ineens niet hun taak!!! Actieve bestrijding van "respectlozen" en "beledigers" van de Islam is voor autochtonen!  
 
Nu halen, Godbetert, autochtone ridders voor onze rechtstaat het in hun hoofd NIET die haatzaaiende Moslimfundamentalisten aan te pakken, maar WEL een van de weinigen in dit land, die door zijn bewaking nog kan zeggen wat die denkt!


R. Windt








De toekomst is ons verleden 09:18 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Hoewel ik het abjecte politiek vind krijg ik ook ontzettende zin om PVV te stemmen. In wat voor rollercoaster van verontwaardiging, politieke correctheid en opportunisme is de politiek beland?  
 
Het lijkt erop dat de cohesie sowieso niet gediend wordt door de aanklacht. Altijd zal een kant teleurgesteld zijn.  
 
Als we een religie niet meer mogen beledigen, dan is Nederland geen open land meer. Wat is er nu zinvoller en leuker om de hoogmoed, de pretenties, de inconsequenties en de machtspelletjes van een religie door te prikken? Een restauratie ontneemt ons straks deze wijze van kritiek.


George Knight








Testcase voor de ziel van Europa (3)) 09:24 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Dat dus nog maar even bovenop die breed gevoelde opgelegde zelfcensuur, door de geweld- en doodbedreigingen en door die geweldloze strijders, maar wel via onze inmiddels achterhaalde wetten, als wapen tegen "beledigers" en "respectlozen" voor de Islam.  
Dit zijn zulke enge sluipende processen ten aanzien van aantasting van alles wat via evolutie in West Europa ons nu nog is gegund en al een tijd aan erosie onderhevig is. Dank "nobele ridders" voor onze rechtstaat!


R. Windt








Testcase voor ziel van Europa (slot) 09:27 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Fortuyn en van Gogh draaien zich om in hun graf. Nu moeten alle Nederlanders, die HART hebben voor de ZIEL van Europa, breed opkomen voor de vrijheid van meningsuiting. Dat is nu PRIMAIR. Alle mitsen en maren secundair! 
 
Wie gaat die kar trekken???????????


R. Windt








Wall Street Journal 11:24 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Voor wie het nog niet las, een commentaar uit de Wall Street Journal: 
This is no small victory for Islamic regimes seeking to export their censorship laws to wherever Muslims reside. But the successful integration of Muslims in Europe will require that immigrants adapt to Western norms, not vice versa. Limiting the Dutch debate of Islam to standards acceptable in, say, Saudi Arabia, will only shore up support for Mr. Wilders's argument that Muslim immigration is eroding traditional Dutch liberties.


Jaap








Citaten 14:05 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
In de volkskrant van vanochtend stonden wat citaten, veel vind ik duidelijk (niets aan de hand), vooral die over de Koran, want over een boek mag je een mening hebben. Anderen vind ik wel discriminerend (NIET racistisch):"De grenzen dicht, geen islamieten meer Nederland in, veel mosims Nederland uit, denaturaliatie van islamitische criminelen" 
"Ik heb genoeg van de islam in Nederland: geen moslimimmigrant erbij. (..) Geen moskee er meer bij." 
"Als moslims willen participeren, moeten ze afstand nemen van deze koran" 
Discriminatie, want moslims worden rechten ontzegt die anderen wel hebben.


Martijn Haanen








dales 14:19 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Daar heb je gelijk in, Martijn. Maar ik zit ineens aan Ien dales te denken die ooit zei: het is moeilijk soep koken als iemand er steeds koud water bij doet. Zij doelde op grote stroom kansloze migranten. Dat is ook selecteren. Dat is dan ook discriminatie.


marcel








Moslims 14:33 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Toch vind ik dat anders Marcel. Als je immigratie in het algemeen wil terugdringen sluit je niet een specifieke groep uit. Dat ligt anders als je specifiek voor moslims andere regels stelt. 
 
Een ander punt: als je Islam als ideologie beschouwt, en mensen op grond van het aanhangen hiervan andere regels oplegt, impliceert dat dat je als overheid gaat vastleggen welke ideologie iemand aanhangt en op basis hiervan differentieert. Klinkt mij weerzingwekkend totalitair in de oren.


martijn.haanen








Aanvulling 14:40 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Nog even een aanvulling, misschien ben ik niet volledig op je in gegaan. 
 
Inderdaad, als je migratie van "kanslozen" beperkt discrimineer je ook, maar (en dat is subjectief) ik vind "kansrijkheid" een veel beter te rechtvaardigen selectiecriterium dan de religie die iemand aanhangt.


Martijn Haanen








gelijk 15:05 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Daar heb je gelijk in. Het is dan ook discutabel of je het discriminatie moet noemen. Of anders: vind je dat het strafbaar moet zijn wat hij roept en schrijft. Ik vind van niet.


marcel








Scherp 15:21 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
En natuurlijk is Marcel weer zo scherp om mij de cruciale vraag te stellen, bedankt! 
Nee, ik vind niet dat deze uitspraken strafbaar moeten zijn. Het zijn meningen, er wordt nergens opgeroepen tot geweld. 
 
Ik vind "veel moslims het land uit" wel op het randje, als oud leerling van de Anne Frankschool ben ik hier misschien wat extra gevoelig voor (erg veel 2e wereldoorlog, fascisme en deportatie angst bijgebracht in mijn jeugd)....


Martijn Haanen








Het grote plaatje "versluierd" nu... 15:25 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Wilders wordt binnen de Kamer en daarbuiten royaal op zijn extreme uitlatingen aangesproken door eigen etnische groep! Na Fitnah nam het gros van de Moslims hem niet eens meer serieus.  
Wat zien we op het punt van zelfreinigend vermogen terug binnen de Moslimgemeenschap? Dat is zeer schraal te noemen.  
Wat Wilders roept is juridisch niet eens waar te maken. In hoeverre wordt hij gedreven tot die extremen, om maar aandacht te genereren voor een sluipende ontwikkeling, die "de verlichting" in de reversestand zet, door kokerfocus op een aantal wetten, zowel door Moslims als nu niet-Moslims!


R. Windt








Verblind door het grote plaatje 15:51 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Ik ben het eens met het grote plaatje, maar roep toch op om er niet door verblind te raken en de grenzen (aan alle kanten van de moslimdiscussie) te bewaken. Ben het niet eens met juridische vervolging van Wilders. Maar ageer wel tegen uitspraken als "veel moslims Nederland uit". Het is een verwerpelijke uitspraak. Lang niet zo verwerpelijk als "gooi homo's met hun hoofd naar beneden van flatgebouwen". De ene foute uitspraak rechtvaardigt de andere niet. We moeten waakzaam zijn dat we niet doorslaan. 
En dat doen we als we "de Islam" en "de moslims" op een hoop gooien als vijand bestempelen.


Martijn Haanen








Cohesie vergt meer dan wonen,taal, werk 17:34 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
als we "de Islam" en "de moslims" op een hoop gooien als vijand bestempelen 
 
Momenteel is dat gelukkig (nog) niet zo, naar mijn idee. Deze actie bevordert dat wel! 
 
Als aan een kant het begrip 'mijn broeders hoeder' ontbreekt en beide kanten letten alleen op de witte politieke broeder, die de kern helaas extreem verpakt, om het echte knelpunt te belichten, is het wachten op problemen.  
 
Als de universele rechten, vervat in de wetten hier, niet DE onderlinge connectie snel gaat vormen , ben ik bang, dat W. Europa over 20 jr een conflictregio is met extreme bemoeienis vanuit Moslimlanden


R. Windt








mooi gesproken 18:47 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Martijn, 
dat jheb je mooi gezegd. Helemaal met je eens. Niet vervolgen, want het zet niet aan tot geweld. Wel verwerpelijk. Althans die over 'moslims het land uit'.


Marcel Duyvestijn








Compromisloos voor de vrijheid? 21:50 - 22-01-2009 | Rapporteer reactie
Compromisloos op de bres voor de vrijheid van meningsuiting. Dat stond toch in de nota van Ploumen? In de praktijk wil Els Lucas het vrije woord onderdrukken, en vindt Ton Heerts het prima.


Carel








Voltaire? 07:01 - 23-01-2009 | Rapporteer reactie
Niet echt on topic. 
Welliswaar in lijn te brengen met het beeld wat wij hebben van Voltaires visie op vrijheid van meningsuiting, is bovenstaande quote nooit aangetroffen in werk van deze 'geniale' filosoof. 
Of ik moet iets gemist hebben?


Meerzie








linkse dweilen 08:05 - 23-01-2009 | Rapporteer reactie
http://www.elsevier.nl/web/ 10220857/Nieuws/Buitenland/ Binnen-tien-dagen- arrestatiebevel-tegen- Wilders.htm 
Juridische procedures in Jordanië zullen 'binnen tien dagen' tot een internationaal arrestatiebevel leiden. Zo dat heeft de pvda mooi voor elkaar. En weer zijn het de socialisten die heulen met de fascisten. Nu ben ik eigenlijk weleens benieuwd hoe het kan dat op een willekeurige plaatselijke kieslijst 50% van de kandidaten Turks is terwijl ze nog geen 5% van het electoraat uitmaken


ethan








vooropgezet plan 08:07 - 23-01-2009 | Rapporteer reactie
Ook raar dat de pvda ineens zomaar vanuit het niets overstag gaat en de we wet op smalende godslastering afschaft.http://www.depers.nl/ binnenland/278695/Meerderheid- wil-godslastering-uit-wetboek- maar-wat-wordt-de-prijs.html 1 dag voordat Geert Wilders word 'berecht' 
*Hirsch Ballin liet direct weten gewoon verder te werken aan zijn plannen om enerzijds het verbod op godslastering te schrappen en anderzijds het verbod op belediging uit te breiden.* 
Dit kan geen toeval zijn, dr is duidelijk overleg geweest met die vooruit geschoven pvda adepten in de rechterlijke macht daar in 020.


ethan








moe 08:09 - 23-01-2009 | Rapporteer reactie
Als ik vandaag de krant lees, wordt het me allemaal zwaar te moede. Inderdaad, Carel, de Titanic is weer van koers veranderd. Of zoals in De VK staat: we moeten benoemen dat de allochtoon de deur voor je openhoudt en de autochtoon bot is... Diepe diepe zucht


Marcel








wilders 07:50 - 25-01-2009 | Rapporteer reactie
Martijn heeft weliswaar een punt, maar het gaat er om hoe je het seculiere gehalte van de staat/samenleving steeds een stap voor kan geven op de immigratie demografie. Dat is het criterium. je moet de seculariteit van de instituten verstevigen. Vanaf het onderwijs. Zo'n maatschappij is minder kwetsbaar. En ja, Marecel. In de aanklacht zit geen enkel onderscheid tussen kwetsen en discriminatie. De NOS had het zel;fs over "discriminerende opmerkingen over de koran". Mocht dat arme boek achter in de bus zitten of kwam het de discotheek niet in?


eddy Terstall








Balans verstoring heeft heftige gevolgen 13:59 - 25-01-2009 | Rapporteer reactie
Het woord demografie in Eddy's reactie.  
Op zijn digitale huiskamer is er een relatie gelegd tussen veel jonge mannen en het verschijnsel oorlog. 
 
Vanochtend hoor ik de enige expert ter wereld op het gebied van gedrag apen, hun omgeving en hun voeding (verschillende vruchten) en de gevoelige balans daartussen! Die beesten maken hele tochten door het oerwoud om die balans in stand te houden. Hij moest dus voor zijn onderzoek die tochten ook maken. Een bekende collega, die enkel op het gedrag gefocust was, hield apen in de buurt van het kamp via bananen, met ernstige gevolgen voor de dieren.


R. Windt








Balansverstoring heeft heftig gevolg 2 14:15 - 25-01-2009 | Rapporteer reactie
Een heel grote bevolkingsgroep, gewend aan alleen een Islamitische orde leeft nu in Europa. 
De nuchtere noordeuropese volksaard heeft escalatie nog voorkomen. De eenduidige orde m.b.t. De Verlichting in West-Europa is al sterk onder druk, notabene via gebruikmaking van onze wetten, die een andere geest hebben, maar naar eigen behoefte geinterpreteerd en waarvoor beleefd de deur werd en wordt opgehouden!!!!  
 
Als dan alleen een PVV overblijft, of vergelijkbare partijen in andere Europese landen, die daar echt tegendruk aangeven, zullen deze partijen steeds meer (protest) aanhang krijgen!


R. Windt








Verstoring balans heeft heftig gevolg 3 14:43 - 25-01-2009 | Rapporteer reactie
Gevolgen van verstoring leefbalans voor de dieren was, vertelde deze expert, dat de dominante mannetjes agressief werden en de overige mannetjes en vrouwtjes in de groep terroriseerde, los nog van de verdere gevolgen voor kwaliteit bestaan. 
Aangezien wij in onze evolutie alles te maken hebben met deze diersoort was het voor mij interessant deze reaktie van apen te vergelijken ons mensen, als die onderhevig zijn aan verstoring van hun orde!  
Nu kan ik de relatie ook beter zien tussen oorlogen en veel jongemannen waaronder teveel magen die gevuld worden zonder dagelijkse noeste inspanning.


R. Windt








Stompzinnig 01:40 - 31-01-2009 | Rapporteer reactie
Denk je na sommige van die uitspreken over de vervolging van Wilders nou niet dat je elk moment gillend wakker wordt? 
 
Of het nu aan de kwaliteit van onderwijs ligt, of aan de gemiddelde intelligentie van landgenoten, maar sommige stompzinnige redeneringen bij het vergoeilijken van deze vervolging zorgen dat mijn broek letterlijk omlaag zakt.  
 
Hoe kun je je tegen zoveel onnozelheid ooit bewapenen met iets als logica?  
Ideologisch geloof in combinatie met een eigen rationele achterstand is levensgevaarlijk voor lijf, leden en vrijheid,


Tony




Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS