Home arrow Home arrow De mantel van de PvdA
De mantel van de PvdA
 

De PvdA kan geen kant meer op. De partij ‘is bezig te verdwijnen tussen de kosmopolitische winnaars en de nationalistische verliezers.’ Dat is de conclusie van Martin Sommer in De Volkskrant vandaag in een mooie column. Hij betwijfelt ook dat Wouter Bos over twee jaar weer gaat winnen. Ik vrees hetzelfde.

Toen de analyse van de verkiezingscijfers binnenkwam, was er euforie. ‘De Wildersstemmers kwamen niet van ons. Die kwamen van SP, VVD en CDA.’ Het klonk als: dan hoeven we ze ook niet terug te halen.

We zijn die mensen al veel langer geleden kwijt geraakt. Eerst aan Fortuyn, later aan de SP. En nu zijn we dus de vrolijke kosmopolieten ook kwijtgeraakt aan D66 en GroenLinks. Zie daar de leegte.

Dus moet Wouter Bos maar aftreden. De eerste geluiden voor onthoofding steken hier en daar alweer de kop op. De messen worden geslepen. Eerst was het Jacques Monasch die vond dat Thijs Berman moet opstappen. Nu is het Jan Pronk die wil dat Bos zijn verantwoordelijkheid neemt. En dus gaat het de komende tijd weer over de poppetjes. Die moet weg. Die moet terug. Die moet opgeknoopt worden en die moet met pek en veren naar de Antillen worden verscheept. Gezellig.

En de PvdA zelf? Die ligt als een versleten mantel van een gedode koning in de hoek. Er zitten voetstappen op. En koffievlekken. De sociaaldemocratie is vertrokken. Naar de hemel, alleen de jas ligt er nog



Gepost op: 10:28 - 09-06-2009






Reacties op dit bericht (41)




PvdA als uitzendbedrijf 11:54 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Het probleem -dat ook Martin Sommer constateert- is dat de PvdA gegijzeld wordt door een harde kern. Die al of niet lokale franchisehouder -met belang- voor de PvdA is en zich tooit met een rode roos. Loos gebaar anno 2009. 
 
Vergadertijgers van de harde kern verwateren het programma waar mogelijk en karakteriseren vernieuwing als verrechtsing. In hun ogen het ultieme scheldwoord. Anno 1975.  
 
Interne partijdemocratie blokkeert zo een nieuwe start. Opportunisten als Pronk ruiken hun kans op wraak. Nodig is sanering door een harde en gewiekste leider om de partij te redden van de ondergang.


George Knight








belang 17:20 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Is het voortbestaan van de partij nog wel van belang? Het gaat om het gedachtengoed van de emancipatie. Ontslaving, letterlijk. Hoe emanciperen we mensen tegen de groep van groep, religie en kapitaal in. Hoe haken we het patrriarchaat en religieus gezag een pootje en zetten we de kooien open voor de kudde. Zodat wie wil gaan kan gaan.


eddy Terstall








belang 2 17:23 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Idealiter steeft een progressief na dat de harde kantjes van het kapitalisme worden gevijlt. Dat een burger niet gediscrimineerd wordt. Dat een burger een reeele startpositie heeft. In concreto zou een progressief er bevoorbeeld naar moeten streven dat elke Mocro-Nederlandse meid met een rugzak naar Australie kan om lekkere surfers af te werken en zichzelf te vinden op een kangeroefarm.  
 
Een partij is een postadres. Maaar op gegeven moment woont daar niemand meer. Dan zit hetzelfde gezinnetje elders. Maar dan is het gezinnetje niet veranderd. Alleen het adres.


eddy Terstall








Een partij met idealen en binding 18:02 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy 
"Een partij is een postadres. Maaar op gegeven moment woont daar niemand meer. Dan zit hetzelfde gezinnetje elders. Maar dan is het gezinnetje niet veranderd. Alleen het adres." 
 
Mee eens, maar eigenlijk denk ik dat het nog erger is: De partij is door diverse oorzaken een belemmering geworden voor het oorspronkelijke gedachtegoed wat ooit zoveel mensen inspireerden, aantrok. 
 
Op Elsevier las ik trouwens dat Marriette Hamer, een werkgroep instelt om de CAMPAGNE van de PvdA grondig te onderzoeken.  
Ik ben geen politiek dier, maar is dit nu gespeelde onwetendheid?


Tarak








nee Tarak 18:11 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Het is ECHTE onwetendheid. 
 
Inderdaad heeft de PvdA op bepaalde niveaus geen toegevoegde waarde meer en is zelfs een belemmering omdat ze het patriarchaat onbedoeld helpen hun grip op het individu te behouden. Tegen waarschuwingen van leden van die "groep" in. Steeds meer PvdA-ers met moslimouders trekken aan de bel. Maar die is blijkbaar stuk. 
 
vd Laan is een lichtpuntje. Daar kloppen ze tot nu toe niet vergeefs aan. Een inteligente. Niet-wereldvreemde man.


eddy Terstall








de malaise compleet 19:35 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
http://www.destentor.nl/regio/ deventer/5088109/Opnieuw- crisis-in-politiek-Deventer- stadskantoor-lijkt-van-de- baan.ece 
 
http://www.destentor.nl/regio/ deventer/5089225/PvdAers- stomverbaasd.ece


de witt








Extra bescherming religie 1 20:06 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Commentaar ND over een vertrouwelijk advies van de Raad van State 
"In belangrijke EU-verdragen is de eerbiediging voor de inhoud en opzet van het onderwijs in de lidstaten geregeld. Uit deze verdragen leidt de Raad van State af dat EU-lidstaten - zoals Nederland - aan 'confessionele onderwijsinstellingen' ruimere vrijheden mogen geven dan aan andere levensbeschouwelijke organisaties. Dit verschil wordt gemaakt omdat juist in het onderwijs de overdracht van 'identiteitsbepalende normen en waarden' plaatsvindt." 
http://www.nd.nl/artikelen/ 2009/juni/08/rvs-christelijke- school-mag-eisen-stellen


George Knight








Extra bescherming religie 2 20:13 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
De opening van het 8uur-Journaal. Een belangrijk onderwerp want de RvS zegt dat 'confessionele onderwijsinstellingen' ruimere vrijheden krijgen dan andere levensbeschouwelijke organisaties'. Homosexuele leraren op confessionele scholen staan onder druk.  
 
Je zou verwachten dat een -ooit- seculiere partij als de PvdA hier gretig op inspringt. En een wervend verhaal houdt over de scheiding van kerk en staat en het belang van de grondrechten. Niet dus, opnieuw geen PvdA.  
 
D66 bij monde van Boris vd Ham reageert en zegt wat de PvdA had kunnen zeggen. Maar nooit zegt. De PvdA lijkt uitgeblust.


George Knight








heaumeaus en gristenen 20:22 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Mag een openbare school dan een leraar weigeren omdat hij buiten school als gristen moslim of hare krishna leeft? Zo ja waarom ja. Zo nee waarom nee? 
 
Het lijkt me dat het juist het secularisme is dat onder druk staat en extra bescherming nodig heeft. 
 
Dat laatste hoeft nu ook weer niet, we reden onszelf wel met ergumenten en wetenschap, mar ik bedoel maar... 
 
Hoewel... redden we ons nog wel met argumenten en wetenschap? In het debat met de sprookjesaanhangers. 
 
(die van mij part alle sprookjes, semi-sprookjes etc... mogen aanhangen hoor. Don't get me wrong... Ik zou daar zelfs pal voor staan)


eddy Terstall








Islamtour van CU 20:55 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
Op 22, 23 en 24 juni organiseert het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie drie stadsdebatten in respectievelijk Rotterdam, Utrecht en Groningen. Plaatselijke en landelijke politici, christelijke en islamitische opiniemakers zullen het debat met elkaar aangaan in een Rondom 10-achtige setting....einde citaat 
 
Ik weet niet of je bij die Islamtour kan binnenlopen, of dat je vooraf moet opgeven, of alleen voor genodigden.  
Zou interessant zijn als dit op een site te volgen is. 
 
Orthodoxieen versterken elkaar, terwijl men het tegenovergestelde als mission statement heeft.


R. Windt








Openbare financiering stoppen 21:10 - 09-06-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy 
"Het lijkt me dat het juist het secularisme is dat onder druk staat en extra bescherming nodig heeft." 
 
Lijkt mij ook. Allicht kunnen de seculieren hun eigen boontjes doppen. Ze moeten tegen een stootje kunnen. Niet flauw doen.  
 
Maar het wordt wat anders als seculieren het maatschappelijk debat met ongelijke wapens moeten voeren. Met een arm op de rug gebonden. Als de religieus geinspireerden keer op keer extra juridische bescherming krijgen. 
 
Scholen discrimineren maar wie ze willen. Wit, zwart, kruis, maan. De overheid moet zo'n school dan echter niet meer kunnen financieren.


George Knight








carel de grote 00:20 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Brendel schrijft over de PvdA; Daar hebben sommigen de neiging om alle allochtonen als moslim te beschouwen en als moslim aan te spreken. Ze gaan er aan voorbij dat slechts een minderheid van de niet-westerse allochtonen moslim is. Ze vergeten bovendien dat een deel van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders zelden of nooit in de moskee komt. 
 
Oud-links in de PvdA vergeet: Liberalen willen emancipatie individu met passieve overheid. Socialisten emancipatie per groep met actieve overheid. Sociaal-democraten willen emancipatie individu met actieve overheid. 
 
Oud-links is dement-links


eddy terstall








onderwerping en "links" 02:28 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
"Oud-links in de PvdA vergeet: Liberalen willen emancipatie individu met passieve overheid. Socialisten emancipatie per groep met actieve overheid. Sociaal-democraten willen emancipatie individu met actieve overheid.  
 
Oud-links is dement-links" 
 
Dus ziet Eddy Terstall niets meer in Socialisten en Sociaal-Democraten. 
Van het "Oude-Linkse". 
En gelijk heeft ie. 
Een Sociaal-Democraat wil emancipatie individu. 
Met actieve overheid. 
Hoebedoeludat? 
Een overheid die geen faciliteiten meer verleent aan Islamitische initiatieven om PVV-stemmers te bewegen te geloven dat de Islam een verrijking v/d samenleving is? 
Of aan onze premier? 
Die vindt dat je zonder religie eigenlijk niet als volledig mens kunt functioneren? 
Zo'n overheid zou ik graag zien. 
Zou mij weer 'n beetje doen geloven in het vrijdenkende ideaal waarin ik ben opgevoed. 
Ondanks de erfenis v/e eeuw compromis. 
"Jullie willen algemeen kiesrecht? 
Willen wij bijzonder onderwijs". 
Om maar 'ns wat te noemen. 
Want wordt 't nou 'ns zo langzamerhand geen tijd om die privileges voor "Gelovigen" af te schaffen? 
Moet ik verdomme meebetalen aan de jihad, de propaganda voor die jihad, om de "Ongelovigen" in, whatever, Volendam, Rotterdam, Slotervaart de onderwerping bij te brengen?


Jan H. Nijhout








jan 10:53 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Nee Jan, 
 
Ik bedoel juist een overheid die zich verzet tegen al die punten die jij noemt. 
 
Het enige verschil tussen liberalen en sociaal-demoraten (echte sociaal-democraten, geen verkapte communautairen of psychoterreurgoedpraters) is dat een liberaal denkt dat een hoofddoek vanzelf wel af waait (citaat Arne mosselman JS) 
 
Een sociaal democraat zou o.a. middels algeheel geldend openbaar onderwijs mensen tot zelfstandig nadenken moeten helpen op voeden. 
 
Maar ook bij de VVD klop je vergeefs aan voor openbaar onderwijs voor allen. 
 
Het is vijf over twaalf. Zie Malmo, Marseille, Bradford, etc


eddy terstall








Aantal moslims in Nederland 1 11:30 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy 
Hoeveel belijdende moslims zijn er in Nederland? Waarschijnlijk 150.000 en hoogstens 300.000. Kunnen we het niet beter over Belgen en Duitsers hebben?  
 
Waarom hebben politiek en media het steeds over die kleine minderheid aan moslims? Waar duidt die constante aandacht op? Waarom zijn ze zo manifest aanwezig in onze maatschappij? 
 
Antwoord is dat diverse betrokkenen er belang bij hebben om de minderheid die moslims genoemd wordt getalsmatig op te rekken. Uit te vergroten.  
 
http://www.vkblog.nl/bericht/ 153220/ Gastblogger_George_Knight_over _het_aantal_moslims_in_Nederla nd


George Knight








Aantal moslims in Nederland 2 11:34 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
In aansluiting op dat geflatteerde getal wordt vervolgens door de overheid de scheiding van kerk en staat opgerekt om de minderheid in de positie van minderheid te laten blijven. Via groepsdenken. Een spookbeeld wordt gestapeld op een vergezicht. Ten slotte volgt het echtheidsstempel van de demonisering om de critici te neutraliseren die de getallen en het beleid aanvechten. Om een en ander te legitimeren als waar. Niet meer tegen te spreken. Als resultaat zweeft een prachtig opgetuigd beeld dat tegelijkertijd is en niet is.  
 
Een schrikbeeld dat zowel links als rechts dient en goed uitkomt.


George Knight








Diepgaand onderzoek 11:48 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Een diepgaand onderzoek ? Mijn god.  
 
Dit schrijnende gebrek aan kennis bij het kader van de PVDA over wat er echt speelt in de maatschappij leidt over twee jaar tot een kabinet CDA/VVD/PVV.  
 
Zijn we nog verder van huis.


Willem








Interessant 13:29 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Interessant onderwerp George, het tbv het eigen gelijk opkrikken van de omvang van de moslimpopulatie in Nederland. 
 
Soms krijg ik het idee dat Oud Links een samenleving zonder significant omvangrijke moslimbevolking per definitie een 'racistische' samenleving vindt. 
 
Deze hypothese lijkt me voer voor psychologen/sociologen.


Jaap Lous








aantallen 15:12 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
George, 
 
Volgens Mo Mohandis zijn er rond de 300.ooo moslims in Nederland. De miljoen (of 800.000) zijn gewoon gebaseerd op achtergrond of achtergrond van ouders. 
 
Fantoomgetallen die het CMO, Wilders en de multiculti's goed uit komen. 
 
Die willen naelik graag bepalen wat iemand anders geloofd en enken in groepen.


eddy terstall








willem 15:17 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Mijn gok is dat CDA niet met Wilders in de slag gaat. Ze gaan treuzelen. Wilders gaat dan schelden en dat geeft formateur Eurlings de kans om een kabinet met Cda, d'66 en waarschijnlijk VVD. 
 
Dat isop dit moment geen meerderheid maar ik denk dat "Wilderspaniek" veel stemmen naar CDA zal brengen. d'66 plukt PvdA en GL verder leeg en VVD blijft stabiel. 
 
Als CDA twee seculiere partijen bij zich heeft mogen ze van mij regeren. 
 
Maar wie ben ik?


eddy terstall








Juiste cijfer niet in belang samenleving 15:48 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy 
Tegen de 300.000 Nederlandse moslims lijkt een goeie schatting. Wat klopt niet in volgend citaat?  
 
„De cijfers zijn politiek uitgebuit”, zegt Driss El Boujoufi van Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). „Ik weiger nu te zeggen: zie je wel, het zijn er ’maar’ 200.000, dus waar maken jullie je druk over? Het gaat niet om aantallen moslims, homo’s of gereformeerden. Die cijfers zijn niet in het belang van de samenleving. Het gaat erom dat we elkaar gaan accepteren.” 
http://www.trouw.nl/ achtergrond/deverdieping/ article1836680.ece 
 
Islambobo's beseffen hoe demografie en macht werkt


George Knight








Samenwerking over partijen heen 16:03 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Geen zinnig woord te zeggen over de coalitie na de volgende TK-verkiezing. Voor de opkomst van de LPF sprak men over het aanschuiven van GL in het kabinet. Nooit in beeld gekomen.  
 
Als VVD en D66 samen optrekken dan kunnen ze een vuistje maken. Van wellicht 35 zetels. Samen met CDA haalt men de 75 waarschijnlijk niet.  
 
De economie zal verder verslechteren, de PvdA zal hulpeloos blijven zwalken en Balkenende en zijn kabinet zullen blijven duiken.  
 
Waarom kan er geen los programma-verband opgericht worden dat vrijzinnig-liberalen, realistische groenen en sociaal-democraten samenbindt?


George Knight








acceptatiegrens al overschreden.... 17:31 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
Waarom kan er geen los programma-verband opgericht worden dat vrijzinnig-liberalen, realistische groenen en sociaal-democraten samenbindt?...einde citaat 
@ Geroge Knight 
Verwacht u dat die uit hun structuren kunnen ontsnappen zonder sancties van eigen partij? Wat je ook bedenkt het vereist een brede politieke mentaliteitsverandering.  
 
Zou het debat focussen op cultuurproblemen t.a.v. slecht integreren in westerse moderniteit.  
De vervreemding, kosten integratie, aanhoudende stroom hebben absorberingsgrens al overstegen!  
 
Een agenda voor bewuste Islamitesering EU, apart bestrijden.


R. Windt








@ George Knight 22:13 - 10-06-2009 | Rapporteer reactie
"Waarom kan er geen los programma-verband opgericht worden dat vrijzinnig-liberalen, realistische groenen en sociaal-democraten samenbindt?" 
 
Realistische groenen? Al wie blind gelooft in de klimaathysterie dient beschouwd te worden als een soort Jomanda... Ook los daarvan vindt ik Groenlinks een hele enge partij, thuisbasis van Volkert van der Gees. Met D66 is Groenlinks een struisvogelpartij. 
 
Doe mij maar vrijzinnige liberalen (VVD), realistische en moedige voorvechters van de westerse beschaving (PVV) en liefdevolle PvdA-ers.


diana








Wat nou lege huls? 07:31 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
De PvdA is juist op de goede weg! Geduld hebben, dan komen de mooie resultaten vanzelf! 
 
Zo sprak Wouter Bos ( http://tinyurl.com/lmlpx9 ) 
 
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik deze uitspraak nu weer moet duiden ...


Jaap Lous








ijdele hoop 09:57 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Van der Laan had het over allerlei maatregelen (binnen zijn beleidsterrein) die nog in de pijplijn zitten, omdat wetten de nodige tijd kosten. Wellicht heeft Bos dat en andere wetten in gedachten. Echter die moeten nog in werking treden en zullen niet tot de Gemeenteraadsverkiezingen indrukwekkende resultaten al hebben. De banken in Amerika betalen staatsleningen af om de overheid van hun rug te halen.  
Wie weet krijgt Bos op die manier ook weer lucht.  
Van der laan erkende wel dat maatregelen wat te laat kwamen. E.e.a. zal echt het imagoprobleem van PvdA niet vlug herstellen. Te diep!


R. Windt








Elitair? 10:42 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Volgens Plasterk is de PvdA te elitair.  
Ik kan die uitspraak niet rijmen met de leegloop richting D66 en GroenLinks. En de "arrebeiers" zijn volgens mij al jaren geleden vertrokken danwel afgehaakt.


Jaap Lous








Tweede Vluchtgolf 11:11 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Ik kan die uitspraak niet rijmen met de leegloop richting D66 en GroenLinks. En de "arrebeiers" zijn volgens mij al jaren geleden vertrokken danwel afgehaakt...einde citaat 
 
Geen overtuigende lijn. Interne verdeeldheid.  
Slechte prestaties in grote(re) steden.  
Geen verve in TK. Bos als vakminister te weinig enthousiastmerend als partijleider. Die wel met een pootje hakend partijkader zit. Casting niet aansprekend en overtuigend bij top. Kortom impasse bij PvdA. De Tweede Vluchtgolf is daarom m.i. verklaarbaar. Wellicht ook nog als tegenwicht/protest vanwege succes PVV. Polarisatie.


R. Windt








Beschaamd Vertrouwen 11:48 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Dit is kut, Duyvestein! 600 karakters, da's veel te weinig ruimte man. Moet ik mijn post gaan verdelen.... Tsss. 
 
Nou, komt ie dan: 
 

Ik ben pissig over het feit dat de PvdA wéér een commissie instelt die het waarom van de nederlaag van 4 juni moet gaan onderzoeken. 
 
Mariët Hamer heeft al laten weten dat er hoe dan ook geen persoonlijke consequenties zullen volgen. Dat is curieus: hoe kun je dat al uitspreken, nog vóórdat die commissie zelfs maar begonnen is? Hamer beïnvloedt de commissie nu al. 
 
Maar het hele idee van nog een commissie de uitslag laten analyseren, is sowieso idioot.


Kaj








Beschaamd vertrouwen part deux: 11:49 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
De hele Kamerfractie weet dondersgoed waarom de PvdA zoveel zetels verliest aan D66 en GroenLinks. 
 
Loop de straat op, vraag 10 willekeurige mensen waarom de PvdA de verkiezingen verloor en je krijgt eensluidende antwoorden: 
 
1. De PvdA heeft teveel gebogen naar het CDA. 
2. De PvdA durft geen beslissingen te nemen, uit angst de grote coalitiepartner CDA te irriteren. De angst om een regeringspartner te irriteren is voor de PvdA kennelijk groter dan de angst de eigen kiezer te schofferen. Dat steekt de kiezer enorm.


kaj








Beschaamd Vertrouwen Part Trois: 11:50 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
4. De PvdA heeft bestuurders in de meeste grote steden waar ook problemen zijn met straattuig — en die problemen zijn nog altijd niet opgelost. 
 
Kortom, twee pilaren: sociaal-economisch en straattuig. Bovenop die twee pilaren ligt een verbindingsblok, waarop twee woorden prijken: ‘beschaamd vertrouwen’. 
 
De constante rode lijn is die van een beschaamd vertrouwen. 
 
De PvdA was tijdens Balkenende I, II en III steeds de grootste oppositiepartij, die met brede instemming constant de kabinetten aanviel op de sociaal-economische hervormingen.


kaj








Beschaamd Vertrouwen Part Quatre: 11:51 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Het leverde de PvdA recordwinsten op, totdat de campagne ‘06 begon en Wouter Bos de vraag ‘zou u met dit CDA willen regeren’ niet meteen ontkennend beantwoordde. 
 
Daarnaast speelde het CDA briljant de pensioenenkaart. Hoewel het zelf de pensioenen wilden hervormen, viel het Bos aan omdat die in een speech ergens had gezegd na te denken over meebetalen aan de AOW door rijke pensionado’s. 
 
Beschaamd vertrouwen; de PvdA had steeds beloofd een einde te zullen maken aan de hervormingen. Nu bleken niet alleen hervormingen bespreekbaar, ook wilde Bos best met het CDA van Balkenende in zee.


kaj








Beschaamd Vertrouwen Part Cinq: 11:52 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Je zag de PvdA dan ook direct een duikeling maken in de peilingen en mensen naar de SP rénnen. Beschaamd vertrouwen. 
 
En dan. De PvdA verliest de verkiezingen, maar gaat toch onderhandelen met het CDA. Dan blijkt de PvdA op het ene na het andere cruciale onderwerp concessies te doen. Irak, Europese grondwet, noem maar op. Beschaamd vertrouwen, de PvdA zal altijd draaien. 
 
Daar kwam onlangs nog eens de JSF overheen, samen met de niet aflatende stroom bestuurders van (semi-)publieke bedrijven die het niet kunnen laten om idiote beloningen te vragen, en te krijgen.


Kaj








Beschaamd Vertrouwen, Part Six 11:54 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Dat beeld, het beschaamde vertrouwen, is flink blijven plakken en speelt de PvdA erg parten. 
 
'Beschaamd Vertrouwen'. Het wordt wat mij betreft de titel van dat kutrapport van Hamer.


kaj








Addendum 11:56 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Bij de opsomming van de punten 1 t/m vier in deel 2 en 3 ontbrak nog puntje 3:  
 
3. De PvdA stelt zich te weinig op als beschermheer van de door de PvdA zelf bedachte sociale voorzieningen. 
 
(Ja sorry, de reactievelden zijn op deze site te kort dus dan wordt het al snel chaotisch.)


kaj








Realisme over grenzen 12:02 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
@diana 
"Realistische groenen?" 
 
Ze bestaan, Een voorbeeld is Joska Fischer, oud-minister BuiZa van Duitsland. Femke Halsema stelt zich doorgaans ook realistisch op en staatsrechtelijk denkt.  
 
Maar toegegeven, er huizen nog vele fundamentalisten bij GL die graag geloven in oude ideologie. Die had ik echter niet op het oog. Evenmin als de Vogelaar-PvdA'ers die in problemen denken. Da's oude politiek. Waardeloos.  
 
PVV is in mijn ogen een nuttige partij om het politieke systeem open te breken en mede een hervorming tot stand te brenegen. Maar evenmin een partij die in oplossingen denkt.


George Knight








Zoeken naar de oorzaak 12:17 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
@kaj 
Inmiddels hebben we menige analyse over de nederlaag van de PvdA gelezen. Het gaat over gedraai, gemier, arrogantie, een gefragmenteerde en weggelopen achterban en regentesk optreden.  
 
Grappig is dat aanbevelingen langskomen over de oude wijken die ook al in 2002 werden opgemerkt. Dit lijkt niet op verdiept inzicht bij de PvdA te wijzen. 
 
Wat is nou HET feilen van de PvdA? Middelmatige leiders? Interne programmatische verdeeldheid? Gebrek aan humor en zelfvertrouwen? Teveel gericht op de eigen organisatie en het voortbestaan? Of is de vorm van de hedendaagse politiek achterhaald?


George Knight








beschaamd vertrouwen 12:40 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
De kern van alle kritieken, boosheid en analyses is en blijft dat mensen vinden dat de PvdA hun vertrouwen heeft beschaamd.


Kaj








@Kaj 14:31 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
Met jouw analyse is Hamers rapport overbodig lijkt me. 
 
Je vergeet alleen nog het gemarchandeer met het secularisme te noemen. Ook een vertrouwensdingetje natuurlijk. Teveel PvdA bestuurders beschouwen alle allochtonen als 'moslims' en praten vooral met moskeebesturen. Veel voormalige PvdA stemmers (waaronder ook de nodige seculiere moslims) zien dit met lede ogen aan. Het ergste is nog dat onder het mom van 'compenserende neutraliteit' (sic) allerlei archaïsche ideologiën geholpen worden die anders op de 'marktplaats van ideeën' waarschijnlijk een zachte dood waren gestorven.


Jaap Lous








gekleurde herinnering 15:22 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
De PvdA was tijdens Balkenende I, II en III steeds de grootste oppositiepartij, die met brede instemming constant de kabinetten aanviel op de sociaal-economische hervormingen....einde citaat 
 
Bos wist toen alleen maar opposistie te voeren in termen van; het land verdient een beter kabinet. SP en Halsema precies hetzelfde. Bos werd toen verweten dat hij achteroverleundend hoger en hoger steeg in de peilingen en niet met eigen visie kwam! Fantastiche uitslagen voor Gemeenteraden toen nog, maar het zakte terecht weer in bij TK verkiezingen.  
Deze terugblik lijkt mij op dit punt niet accuraat!


R. Windt








rode draad: geen samenhang 15:43 - 11-06-2009 | Rapporteer reactie
@ Georgie Knight  
Met Sociale Vernieuwing was Schaeffer volop bezig bijna 20 jaar terug in die wijken. Waarom is dat proces onderbroken, tot de Vogelaarwijken in deze periode? Fortuyns bekendheid kwam toen op en hij hekelde het beleid van de PvdA, die hij in die periode ontgoochelt verlaten heeft in 1989 na 15 jaar! Hij was al professor en deskundige op dit terrein. De PvdA heeft altijd in de grote(re) steden de leiding gehad.  
Uw samenvatting met vraagtekens is De samenvatting zonder vraagtekens, met daarbij aan toegevoegd een vertrouwenscrisis bij kiezers en immens imagoprobleem!


R. Windt




Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS