Home arrow Home arrow De moslim bij de chinees
De moslim bij de chinees
 
Gisteren dan uiteindelijk met Ahmed Marcouch gegeten. Bij een Chinees in Slotervaart – een bijna surrealistische setting. Uiteindelijk weet ik net zoveel als dat ik al wist. En toch weet ik meer. Hij is een sociaaldemocraat en wil mensen verheffen tot grote hoogten. Tot zelfnadenkende wezens. We zouden eigenlijk even snel een uurtje babbelen, maar uiteindelijk zaten we er om één uur nog.

Hij heeft de realiteit. Dat is zo. De mensen die hij spreekt in zijn wijk, leven in een andere wereld- vaak in die parallelle wereld met eigen normen en waarden. Bittere verhalen van geketende mensen die vastzitten in religie of cultuur. Van ontsporing. Van islamitische dwingelandij. Van zich bevrijdende Fatima’s.

In de oplossing komen we dicht bij elkaar. Het gaat om verheffing. Die begint al in de wieg. Bij ouders. En in het onderwijs. Het gaat om het kweken van zelfdenkende mensen. Hij heeft een rotsvast geloof in de open samenleving. Hij gelooft in een emancipatieproces dat soms met lichte shocktherapie moet worden doorbroken. Marokkanen – laten we de koe maar bij de hoorns vatten – moeten zelf gaan nadenken, autonoom zijn, verlicht. Dat woord gebruikte hij vaak – verlicht.

Waarin we verschilden, is de aanpak. Islamitisch onderwijs. Gescheiden zwemmen. Gescheiden ingangen bij Bibliotheken. Hij vindt dat noodzakelijk om de moslim zich thuis te laten voelen. Maar ook om de orthodoxen de wind uit de zeilen te houden. Ik geloof echter dat je daarmee juist een signaal afgeeft aan de orthodoxen dat als je maar eist dat ze respect hebben voor jouw geloof, dat je dat ook krijgt. Zou een zichzelf emanciperende Fatima zich niet meer gesteund voelen als we juist aangeven dat we in Nederland seculier zijn, dat God er hier in Nederland niet toe doet?

Ik snap hem. Hij snapt mij. Hij noemt al die maatregelen nodig om mensen erbij te laten horen. Als je gescheiden deuren hebt naar een bibliotheek gaan meisjes lezen – zonder zich gespot te voelen. Hij gelooft in de kracht van het boek. Ik noem het pappen en nathouden.

En toch. Hij is continu in gesprek met bewoners. Taboes doorbreken. Deuren intrappen. Zijn nek uitsteken. Gewurgd worden. Duwen en trekken. Dat is intrigerend. En hij gelooft ook in de provocatie – al zou hij dat niet snel in de mond nemen, omdat hij vindt dat het soms averechts werkt.

Zijn homonota werd deze week in de deelraad Slotervaart aangenomen. De enige twee tegenstemmers waren PvdA’ers (van Marokkaanse afkomst). Zij staken hun hand omhoog en keken naar de imam die op de publieke tribune zat.

Dat soort PvdA’ers hebben we er iets te veel. PvdA’ers van het soort Marcouch hebben we te weinig. En toch. We moeten hem wel bij de les houden. Dat hij mensen het gevoel wil geven dat ze er bij horen, dat ze zelf gaan nadenken en emanciperen tot verlichte wezens is uitstekend. Maar hij hoeft ze niet te paaien. Daarnaast moet hij nu doorzetten. Opkomen voor homo’s is één. Nu opkomen voor afvalligheid. Opkomen voor gelijkheid van man en vrouw. Opkomen voor vrije partnerkeuze. Het zit in zijn hoofd. Maar soms heeft hij wat vehikels nodig om dat ook te doen.



Gepost op: 15:07 - 03-07-2009






Reacties op dit bericht (119)




Verheffing via sekseapartheid? 17:49 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
Dat is niet 'pappen en nathouden', maar het zetten van falikant foute en nauwelijks omkeerbare stappen.  
1. Zelfs áls het sommige Fatima's paradoxaal op een traject naar bevrijding van de politieke islam zet: andere Fatima's zullen juist door sociale controle gedwongen worden van de apartheidsfaciliteiten gebruik te maken: winst voor de politieke islam. Netto? 
2: Het introduceert een al een halve eeuw wezensvreemde en 'bedreigende' ordening in onze cultuur en publieke ruimte.  
 
Ik begrijp coulantie op dit punt niet. Sorry, maar als dit echt de lijn van Marcouch: weg met die man uit de PvdA.


Cor Veenstra








Verheffing via sekseapartheid? (2) 18:05 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
Zie ook deze column van Amanda Kluveld: tinyurl.com/kn6koy. Als je haar onbewijsbare vooronderstellingen weglaat, lijkt als feit onmiskenbaar: Aboutaleb wordt door theatermaker Salaheddine neergezet als iemand die de verbreiding van moslimgebruiken in de publieke ruimte goedkeurt en het discriminatie acht als moslimvrouwen geen apart vak krijgen. 
Als Salaheddine Aboutaleb ten onrechte als beschermheer aanroept, is het zaak dat de laatste deze zaak scherp rechtzet. Verzaakt bij, dan zit hij kennelijk op de lijn Marcouch. En dat zal de PvdA tot een splinterpartij maken binnen vijf jaar.


Cor Veenstra








Zachte heelmeesters 18:54 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
"Als je gescheiden deuren hebt naar een bibliotheek gaan meisjes lezen – zonder zich gespot te voelen. Hij gelooft in de kracht van het boek. Ik noem het pappen en nathouden." 
 
Ik noem het een zachte heelmeester die de stinkende wond niet radicaal genoeg aanpakt. 
 
Er zit voor de inburgerende moslim(a) weinig anders op dan door die zure appel heen te bijten. 
 
Het is net als met een pleister. Die moet je ook in één keer wegtrekken. Anders wordt het een langdurig, pijnlijk verhaal. 
 
OK, genoeg metaforen voor nu.


Jaap Lous








Politiek als voertuig van religie 20:40 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
'Hij vindt dat noodzakelijk om de moslim zich thuis te laten voelen.' Dat is een sleutelzin. Het huis verbouwen - sekseapartheid als ruimtelijke ordening - om de gast zich thuis te laten voelen. Terwijl het overduidelijk is geworden dat op die manier de oorspronkelijke bewoners zich een vreemde gaan voelen in hun omgeving! 
 
Daar zit een kolossale blinde vlek. Die ik, eerlijk gezegd, alleen kan verklaren vanuit het perspectief van een zeer gelovige moslim, die weliswaar geen dwingend geloof wil, maar wél langs politieke weg de publieke ruimte voor zijn 'geloof in vrijheid' wil prepareren.


Cor Veenstra








Politiek als voertuig van religie (2) 20:52 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
Terwijl, voeg ik er volledigheidshalve toch maar even aan toe, de taak van een sociaaldemocratische politicus juist niet is om de neutraliteit van de publieke ruimte te verminderen ten behoeve van welk spiritueel belang dan ook - het _doet er niet_ toe of het een 'dwingend' geloof betreft of niet.  
 
Geloof jij echt, Marcel, dat Marcouch die apartheidsfaciliteiten wil als noodzakelijk en tijdelijk kwaad, dat wordt opgedoekt zodra de verheffing voltooid is? Mij lijkt dat onwaarschijnlijk. Véél plausibeler is, dat hij in 'verlichte sekseapartheid' géén kwaad ziet. En dat is: verblinding...


Cor Veenstra








De moslim bij de Chinees 22:07 - 03-07-2009 | Rapporteer reactie
Geachte heer Duyvestijn, 
 
Dhr. Marcouch neemt u in het ooitje. Hij wil gewoon een islamitisch Nederland, te beginnen bij Slotervaart. Hij geeft het u zelf aan. Waar bent u mee bezig? Wordt eens wakker, kijk eens om u heen. Doe eens wat onderzoek. 
 
met vr. groet 
 
Laura van der Storm


Laura van der Storm








mohandis 08:42 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
Gisteren bij afstudeerfeest van Mo Mohandis. Veel Atheisten en agnosten daar. Sommigen woedend op e OPvdA, anderen gewoon boos, weer erden teleurgesteld. Mooie vertoning. Mo's nichtjes die op Bollywoodmuziek dansact doen. Her en der een hoofddoekje die de polonaise doen met atheistische berbers op Frans Bauer. Hun held is niet Marcouch, ook niet Wilders, maar vd Laan. Applaus voor afkappen gescheiden inburgering. Ze hebben hoop op hem. Sarkozy is hin held vanwege burkaverbod. Obama vinden ze een slapjanus die de religieuzen paait en geen woord zegt over vrouwenrechten in het Midden-Oosten.


eddy terstall








marcouch 08:50 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
En Marcouch is een wonderlijk geval. Taqiyah is het niet. Hij zegt altijd precies wat hij wil. Sommige dingen staan ons minder aan dan anderen. Ook Elian en Carel Brendel zijn mild over Marcouch als "een fenomeen op zich". 
daarnast is het een heel aardige vent Ik zeg altijd. Als iemand de sharia in voert heeft hij vijf ongelovige onderduikers op zolder. 
Maar zijn neiging naar zachte grenzen tussen kerk en staat zal ik me tegen blijven verzetten. Gewoon omdat persoonlijke vrijheid en mensenrechten heilig zijn. Dat heb ik gisteren wel twintig keer moeten beloven aan menig biermocro of mocra.


eddy terstall








Vrij gevangen 09:26 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
Marcouch' denkfout is dat-ie alles relateert aan de islam. Maar moslims emanciperen op hun individuele manier. Niet noodzakelijk via de bestuurlijke methode Marcouch.  
 
Marcouch maakt zich belangrijk via de claim op een achterban. Maar die achterban is diffuus, ontwikkelt zich en heeft Marcouch niet nodig.  
 
Marcouch sluit aan bij een vorige fase van gemeenschapszin. Alleen Cohen en zijn beleidsmakers denken nog in groepen.  
 
Islambobo's bewaken hun kudde. Er zijn hooguit 300.000 moslims in Nederland. Marcouch wil ze collectief emanciperen. Hij bevrijdt mensen door ze gevangen te houden.


George Knight








interview met Marcouch 09:41 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
De PvdA is bezig de SGP rechts in te halen en op weg naar een bij die ambitie passend aantal zetels. 
Ger Struik


Ger Struik








17, 16..................5! 15:33 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
http://hoeiboei.blogspot.com/ 
Wie oproept tot het eens nauwkeurig bekijken van (1) de koran en het voorbeeld van Mohammed, (2) de sharia en (3) de geschiedenis van de minderheden onder de islam, wordt onmiddellijk als rassist gebrandmerkt, en mag blij zijn als hij zijn baan en goede naam niet verliest. 
 
Merkwaardig in dit doodzieke spel is de rol van de ‘liberale’ moslims, zoals Marcouch, BenZakour, Hassnae BouAzza, Dibi, Azough, AbouTaleb, en nog een paar dozijn anderen. Van de onderwerpen 1, 2 en 3 hierboven genoemd lijken ze volstrekt niets af te weten. Maar wat ze wel heel zeker weten is dat Nederlanders fout zijn wanneer ze (zoals Geert Wilders) op grond van openbare wetenschappelijk onomstreden kennis van de onderwerpen 1, 2 en 3, waarschuwen voor de theorie, aspiraties en ideologie van de islam. Het lijkt soms zelfs wel of deze opinieleiders zelfs het bestaan van open bronnen over deze kwesties willen ontkennen – terwijl die zo lang het nog duurt in haast elke openbare leeszaal of universiteitsbibliotheek wel zijn te vinden.


ethan








ethan 16:11 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
Ik kan je volgen Ethan. Zeker het eerste deel. 
 
Van het rijtje dat je noemt is trouwens niet iedereen moslim... 
 
Niets is wat het lijkt zou je bijna zeggen. 007


ethan








hee dit komt mij bekend voor 16:39 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
Arab Festival 2009: Sharia in the US 
http://www.youtube.com/watch? v=fEPod-hxD7g


ethan








@ ethan? 16:42 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
Foei Abu Taleb (want die bedoel je?) 
http://extra.volkskrant.nl/ opinie/artikel/show/id/3691/ Foei_Aboutaleb


ethan








Mujahadin 17:23 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
geloofsafvalligen, homo's, en nu ook westerse vrouwen 
http://www.telegraaf.nl/ binnenland/4326401/ __Weer_vrouw_na_stappen_mishan deld__.html?p=4,2 
Ja de achterban van Marcouch heeft het er maar druk mee, goed ook dat ze zo getraind in de arena verschijnen. 
http:// www.slotervaart.amsterdam.nl/ @197215/vierhonderd_nieuwe/ 
Via kickboksen weer naar school, werk of stage 
Helemaal niet achterlijk om potentiële criminelen ( http://www.kenniscentrum- kjp.nl/index.php?id=638 ) vechttrainingen te geven


ethan








tja dat zal helpen(NOT) 17:25 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
http://www.radar.nl/read/7/ pvda_amsterdam_wil_dwang_bij_s choolkeus


ethan








16?..........5! 17:27 - 04-07-2009 | Rapporteer reactie
En dan Wilders het gevaar durven noemen, tsssssssss


ethan








ethan 09:15 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Kluveld heeft gelijk, Ethan. Dat heeft ze meestal. Omdat ze voor vrouwen, homo's, emancipatie en mensenrechten opkomt wordt ze weg gezet als extreem-rechts. Reden: ze weigert de reputatie van een vrouwvijandige religie te beschermen ten koste van haar sexegenoten. 
Ook de andere gevallen zijn ons bekend/. We hebben het er druk mee.


eddy terstall








sociaal-democraat? 10:16 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Marcouch is een gelovig mens, wat ik respecteer. Maar is hij een sociaal-democraat? Ik betwijfel het. Stel hem een simpele vraag: zijn alle mensen, moslim en niet moslim, gelijk voor zijn religie?  
Ik denk dat hij meer op z'n plaats is bij een CU achtige Islam partij. De tragiek van de PvdA is dat ze zoveel gelovigen in de partij hebben toegelaten dat dit het imago van vrijzinnige sociaal-dem. partij blijvende schade heeft toegebracht.


Eric








Vrije val niet te stoppen12, 11, 10,..5! 12:47 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy 
Kan het iets minder wazig? Wie is daar mee bezig en waar is men mee bezig? 
Mijn antwoord: met het aanpakken/demoniseren van Wilders en hun oude achterban bestaande uit de Arbeider, die zich terecht realiseert dat ze niets meer bij die partij te zoeken heeft. http:// www.welingelichtekringen.nl/ de-pvda-en-het-moslim- electoraat.html 
Bovendien kun je je afvragen of de PvdA nog wel relevant is in Nederland: http://www.elsevier.nl/web/ Nieuws/Politiek/Vrije-val- niet-te-stoppen-PvdA-zakt-weg- in-peiling.htm 
De komende verkiezingen zal ze wegvagen uit de gemeenten en het aftreden van bos zal lande


ethan








tja 13:17 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Ik had het verwacht. Ik word in het ootje genomen, Natuurlijk. Nogmaals, ik ben het niet met zijn methodes eens. Ik geloof dat het een verkeerd teken is, dat hij afgeeft aan meisjes die hun religie of cultuur willen ontvluchten. Daar vinden we elkaar dus niet. Maar je zou gewoon eens met hem moeten praten. Zoals Eddy ook zegt: het is een vreselijk aardig mens. En continu bezig met mensen te verheffen. Hij wil dat mensen kunnen samenwonen. Hij wil dat je kunt trouwen met ongelovigen. Hij wil aandacht vragen voor afvalligheid. Allemaal uiterst belangrijke punten. Zie dat ook.


Marcel Duyvestijn








boodschapper 13:22 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Ik zit te denken aan een opiniestuk dat ik anderhalf jaar geleden - samen met Job en Eddy - schreef. Dat stuk heet 'niet schieten op de boodschapper' en gaat onder andere over het feit dat je naar elkaar moet luisteren, ook al ben je het totaal niet met elkaar eens. En ga ook in debat. Niemand van jullie heeft Marcouch ooit gesproken. Niemand wil zijn werkelijke argumenten horen. Is dat verlicht? Als uitspraken van hem je niet zinnen, maak dan een afspraak en ga in debat. Daar leer je van. En nog mooier: hij ook. Zo kom je in dit Nederland tot betere inzichten.


Marcel Duyvestijn








Lateraal denken niet opzij zetten 15:38 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Marcel, blijbaar irriteert het je dat sommigen hier niet meegaan in je enerzijds anderzijds observaties van Marcouch. Je scoort daarmee enkele rake punten. Hoewel je denk ik ongelijksoortige reacties te simpel over een kam scheert.  
 
Tegelijkertijd lijk je de bijzonderheid van je eigen positie uit het oog te verliezen. Als opiniemaker binnen de PvdA ben je a-typischer dan de rest hier. 
 
Je gebruikt dit podium politiek-strategisch om je een positie te bouwen. Daarbij hoort doelgerichtheid, voorzichtigheid en nooit nooit. Lateraal denken van de ander graaft en denkt op een eigen manier. .


George Knight








huh? 17:19 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
George, 
ik gebruik dit blog niet om mijn 'politiek strategisch' positie te verbeteren. Integendeel zou ik eerder zeggen. Je hebt gelijk dat ik iedereen over één kam scheer. Had ik even zin in. Vooral omdat er in veel reacties 'algemeenheden' en vooronderstellingen staan, die ik niet allemaal apart wil noemen. Nogmaals: ik ben het niet met hem eens. Heel erg oneens zelfs. En daarom praat ik met iemand om iemand mijn gezichtspunt te laten zien. Een scherp debat, waarbij ik veel van de punten die Cor noemde op tafel legde. Het was dus een goede discussie waar we allebei iets aan hebben.


Marcel Duyvestijn








demonisering 17:28 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Ethan, 
je moet ophouden met elke kritiek op Wilders direct als demonisering neer te zetten. Wilders is niet van suiker en verdient dezelfde kritische blik en aanpak als ieder ander.


Marcel Duyvestijn








Sociaaldemocratie en sekseapartheid 18:54 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
De principiële vraag is of een sociaaldemocraat ten behoeve van vrouwenemancipatie binnen een bepaalde doelgroep, no go areas voor vrouwen en mannen kan introduceren. Marcel? Zo nee: dan kan je nog zoveel begrip hebben voor Marcouch, toch zal je tegelijk klip en klaar moeten zeggen dat voor een politicus als hij in de PvdA _geen plaats_ is. Logisch toch? Anders heb je domweg geen verweer tegen - in dit geval - confessioneel-islamitische politici en hun vrouwen-hun-plaats-wijzende ruimtelijke-ordeningsbeleid onder sociaaldemocratische vlag.


Cor Veenstra








Sociaaldemocratie en sekseapartheid (2) 19:07 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Daarom, hoe zakelijk ook, zouden Marcouch en geestverwanten van de PvdA de keuze moeten krijgen: stoppen met elke vorm van volgens religieuze opvattingen prepareren van de publieke ruimte en met elke andere beleidsmatige introductie van geloofsartikelen in de openbaarheid, of opstappen, of... geroyeerd worden.  
Dat hoeft noch persoonlijk respect, noch blijvende dialoog in de weg te staan. Maar zo'n aanpak is de enige die helderheid schept en waarborgt. Het zou me eerlijk gezegd enorm verbazen, als dit _niet_ de opvatting van de Liefdevollen is. Dan zou ik iets volstrekt niet hebben begrepen.


Cor Veenstra








Sociaaldemocratie en sekseapartheid (3) 19:17 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Je moet je trouwens eens voorstellen wat voor absurde toestanden we krijgen als er aparte ingangen voor vrouwen gaan opduiken in allerlei voorheen volstrekt publieke ruimten. Mogen niet-moslimvrouwen die dan gebruiken? Krijgen mannen die er doorheen gaan straf? Van een Nederlandse rechter? Mogen moslimmannen nog wel met schaars geklede vrouwen door één deur? Ligt een aparte ingang voor moslimmannen dus ook niet in de rede? Krijg je zo dus niet 'logischerwijs' _drie_ verschillende ingangen? En hoe moet het verder met de inrichting _na_ die ingangen? Enfin... totale waanzin.


Cor Veenstra








Sociaaldemocratie en sekseapartheid (4) 19:30 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
En kijk, omdat Marcouch en geestverwanten ook wel bedenken dat het islamitisch ordenen van de 'Westerse' publieke ruimte zou neerkomen op een bizarre wirwar van nieuwe verboden, routes, markeringslinten en openingsuren en/of een idiote verdubbeling van faciliteiten en bureaucratie - daarom komt het idee van een apart stadsdeel voor moslims vanzelf in het hoofd op. Ik had gedacht dat Marcouch, na kennisname van de reacties op zijn proefballon in die richting, inmiddels _alle_ apartheidsideetjes had opgegeven. Marcel schrijft dat dit _niet_ zo is. Dat is voor mij nieuws. Schokkend nieuws.


Cor Veenstra








Sociaaldemocratie en sekseapartheid (5) 19:40 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Wel stelde ik een eind hierboven een troebele vraag, waarvan ik me kan indenken dat-ie irriteerde: 'Geloof jij echt, Marcel, dat Marcouch die apartheidsfaciliteiten wil als noodzakelijk en tijdelijk kwaad, dat wordt opgedoekt zodra de verheffing voltooid is?'. Die neem ik graag terug. Het _doet_ er namelijk niet toe, of Marcouch de islamitische ruimtelijke ordening (eerlijk) als tijdelijk instrument wil inzetten of niet. Zulk beleid is namelijk gewoon a. principieel onverenigbaar met sociaaldemocratische beginselen en b. pragmatisch zowel gekkenwerk als bijzonder moeilijk terug te draaien.


Cor Veenstra








Sociaaldemocratie en sekseapartheid (6) 20:17 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
En c. het netto-resultaat van een tijdelijke apartheidsstrategie is, zoals eerder gezegd, ook nog eens verschrikkelijk dubieus: zelfs al zou je er sommige meisjes langs paradoxale weg mee emanciperen, andere - jonge - meisjes zullen door orthodoxe machinaties en sociale controle juist in de klaargelegde 'mal' worden geduwd en denken dat dat 'normaal' is. 
 
Dat zijn toch drie keiharde redenen om dergelijk beleid én haar makers _geen_ plaats te geven in een sd-partij. 
 
Ik wind me (met mate hoor :-) hier even zo over op, omdat als de _Liefdevollen_ hier gaan zwalken, de PvdA echt verloren is.


Cor Veenstra








PVDA ? 23:16 - 05-07-2009 | Rapporteer reactie
Beste Marcel,goed dat het gesprek er eindelijk is gekomen. 
Ik ben het met je eens dat de manier waarop Marcouch mensen wil verheffen niet de onze is. 
Zelf kom ik uit een katholiek nest. Je hebt geen idee hoe vernederd mijn vader werd [73 inmiddels] toen hij MOEST trouwen. 
Dit schrijf ik je omdat ik dit patroon weer tegen kom. 
Westerse meisjes maar ook Moslima s die verwesterd zijn worden regelmatig uitgemaakt voor je weet wel. 
En ook al is Marcouch oprecht,zijn aanpak hoort gewoon niet bij de PVDA. 
Hans Jansen heeft wat mij betreft weer een raak stuk op Hoeiboei geschreven.


Appie








zwart wit 08:38 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Cor, 
met het gevaar nu de woordvoerder van Marcouch te worden, het volgende: ook hij is tegen sekseapartheid. Hij gelooft erin dat als vrouwen onder de druk van die mannen uitkomen en zonder gestoord te worden boeken kunnen lezen om zelfstandig na te kunnen denken, dat ze zich dan emanciperen. Nogmaals: ik ben het daar volstrekt niet met hem eens. Verkeerd signaal dat averechts werkt. Denk ik. Daar hebben we flink over gediscussieerd.


Marcel Duyvestijn








doel en middelen 08:43 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Daarnaast, Cor, ben ik ervan overtuigd dat Marcouch en ik hetzelfde doel nastreven. Vrijheid voor iedereen. Emancipatie - soms door middel van provocatie. Alleen de weg daar naartoe, daarin verschillen we. Hij wil dus ook afvalligheid agenderen. Hij wil vrije partnerkeuze propageren. Hij wil gelijkheid tussen man en vrouw veiligstellen. Waar hij echter mee te maken heeft, in zijn wijk, is een achterlijke cultuur en een intellectuele armoede om dat om te buigen. Dat is de realiteit. Daar moet hij antwoorden op vinden.


Marcel Duyvestijn








spreken 08:49 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Als laatste, Cor, ik denk dat we er precies hetzelfde over denken. Royeren is niet aan mij. En daarnaast wil ik hem tijd gunnen. Het is een omslag in denken. Hij ziet heel veel slachterofferschapsdenken om zich heen. Mensen voelen dat ze geen 'moslim' mogen zijn. Wij moeten duidelijk maken dat ze dat wel mogen zijn. We hoeven daar echter geen ruimte voor te maken. In tegendeel. 
 
Het zou goed zijn als je een keer met hem praat. Hoe meer mensen hem hierop wijzen, hoe beter. Laat ik het zo zeggen: hij is een open denker en hij staat open voor interessante meningen. Doe er je voordeel mee.


Marcel Duyvestijn








faciliteren? 09:10 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Ben het met Cor eens dat wanneer je her en der wat hebbelijkheidjes van de orthodoxie gaat faciliteren (hoe praktisc de reden ook is) dat het een gebed zonder end is. Ooit zei een Tunesische kunstenaar tegen me na een poging van fundi's om mijn film daar te verstoren, "geef ze geen vinger, ze nemen je hand". 
 
Dus hoe dan ook geen gescheiden schoolzwemmen bijvoorbeeld. Nooit. En voor niemand. Het creeert onderdrukkers en verkrachters. Sexueel geobsedeerde patriarchalen levert dat op. Lijkt me evident.


eddy terstall








gelijk 09:30 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Grappig. Ik heb precies die vinger en die hand genoemd. Hoe meer mensen dat tegen Marcouch zeggen hoe beter. Hij is vatbaar voor veranderingen in zijn denken. Vermoed ik. Nogmaals: ik ben het dus volledig met Cor en jou eens, Eddy. Maar ik gun Ahmed de tijd om een denkproces door te gaan.


Marcel Duyvestijn








Neville Chamberlain 10:32 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Is Ahmed Marcouch de Neville Chamberlain van de PVDA ?


Willem








Re: spreken 13:24 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Dat de praktijk geen makkelijke oplossingen kent, begrijp ik. In Frankrijk, met de laïcité, zijn veel ergere probleemwijken ontstaan dan in de loop van Neerlands multicultitijd. Goed, zelfs een PvdA-politicus (Van der Laan) noemt het nu 'dweilen met de kraan open' als we proberen sociale cohesie te maken en tegelijk teveel mensen toelaten die zich vreemden voelen in onze cultuur. Een restrictief toelatingsbeleid is daarom _sociaal_: zowel ten aanzien van oude als nieuwe inwoners. Verder, natuurlijk: scholing, banen, buurtwerk, handhaving van wet en orde. Gek veel meer kan je niet doen...


Cor Veenstra








Re: spreken (2) 14:26 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
O ja, verder kan Marcouch wellicht manifestaties entameren waar vrije geesten spreken als Farish Noor, Khaled Hosseini, Nahed Selim en Irshad Manji.  
 
En als privé-persoon én als bestuurder consequent uitdragen dat ruimte voor de islam in Nederland voor hem betekent: volstrekte vrijheid het geloof te belijden in de privésfeer en in gebedshuizen - maar pertinent _niet_ door de publieke ruimte of omgangsvormen volgens religieuze richtlijnen aan te passen. 
 
Eigenlijk vergt dit alleen een 'denkproces' voor wie nog niet (helemaal) de scheiding van kerk en staat, van religie en openbaarheid snapt.


Cor Veenstra








Marcel Marcel, Marcel toch 16:33 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Marcouch is op weg om voorzitter te worden van Groot Islamitisch Nieuw West. Hij trekt zijn eigen lijn De PvdA pr machine is daarbij onontbeerlijk Zo ook jouw stukjes waarin je hem soms "afbreekt"maar net zo hard weer opbouwt. 
Met Ahmed kun je gezellig eten en discussieren Hij heeft belangstelling voor je  
Het is gewoon een aardige vent maar zijn politieke lijn is totaal verkeerd. Ik heb in ons stadsdeel nog nooit zo'n scheiding waargenomen als nu na drie jaar Marcouch bestuur. De deelraad is verdeeld en de bewoners ook Toch niet zo gek dat de PVV zo groot werd bij eur. verkiezingen!


jan engel








Cohen... 17:14 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
... moet rug recht houden tov het gedram van Cheppih en zijn Polderorthodoxie... 
 
Lakmoestest of Cohen inderdaad de realistische draai heeft gemaakt...


eddy terstall








Re: Cohen en Cheppih 18:03 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
Cheppih is zoals bekend niet meer zo'n radicalinski als eerst (Bin Laden vrijheidstrijder etc). Hij preekt nu tegen geweld en voor burgerschap: tinyurl.com/ngrwgc . Zit tegen Marcouch aan: 'Ik denk dat het zaak is om een volwaardige positie voor islam en moslims in de Nederlandse samenleving te bewerkstelligen en vanuit die positie en dat uitgangspunt bruggen te gaan bouwen'. Het pijnpunt is dat die 'volwaardige positie' volgens Marcouch en Cheppih islamitische structurering van de publieke ruimte en omgangsvormen lijkt(?) in te houden. En dat ze niet zien dat dáár de boel explosief splijt


Cor Veenstra








Ook al knettergek? 18:03 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
@Marcel 
"En daarnaast wil ik hem [Marcouch] tijd gunnen. Het is een omslag in denken." 
 
Handelt de PvdA tegenwoordig in stageplekken? Ik vind het ongelofelijk dat functies in het openbaar bestuur blijkbaar door PvdA'ers worden ingenomen die nog een omslag in hun denken moeten maken.  
 
Zo krijg je Wilders die met kwalificaties als 'knettergek' voor open doel kan scoren. Voorheen werden PvdA'ers geselecteerd op hun affiniteit met het sociaal-democratische gedachtengoed. Nu niet meer, want ze moeten nog een omslag in hun denken maken.  
 
Marcel, ben je gek geworden, of lijkt het maar zo?


George Knight








Re: Cohen en Cheppih (2) 20:28 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
O ja, in de poldermoskee van Cheppih (zit niet meer in het bestuur, maar preekt er nog vaak) sprak 20 maart j.l. de fundigek Khaled Yasin de gelovigen toe - zie bijv. dit stuk van Carel Brendel: tinyurl.com/nd9xc5, die er nog maar eens op wijst dat volgens Yasin een moslim geen ongelovige vrienden mag hebben, de Twin Towers op 9/11 van binnen uit zijn opgeblazen en AIDS een Amerikaanse creatie is. 
 
De ongein van het type 'zelf leren nadenken' dat Cheppih en Marcouch propageren, is dat men zichzelf en de doelgroep constant aan hersendood ontzag voor dit soort 'geleerden' overgeeft...


Cor Veenstra








Brendel en Marcouch 22:01 - 06-07-2009 | Rapporteer reactie
De laatste tijd is Carel Brendel weer minder mild over Marcouch. Zie: tinyurl.com/myf8fy - waar-ie onderbouwt dat Marcouch letterlijk ruimte maakt voor de orthodoxe islam, c.q. de moslimbroederschap. Saillant detail: bij een stuk over Marcouch in het Volkskrant Magazine staat een foto van Ahmed met een boek van de islamist en 'vader' van de moslimbroeders Sayyid Qutb, een prediker van de radicale jihad gericht op islamitische theocratie. Net zo nietszeggend als, ooit, een KVP'er poserend met een boek van Augustinus, diens 'rechtvaardige oorlog' als louter oude relifolklore?


Cor Veenstra








cor, marcel, george, zwiebertje, etc 00:04 - 07-07-2009 | Rapporteer reactie
Van die vinger en die hand, Marcel... DAt kun je niet serieus genoeg nemen. Voor je het weet is het hier Birmingham of Molebeke. Veel Marokkaanse atheisten waarschuwen tegen poldermoskee als een verkapte salafistische club. (niet iedereen daar denkt zo, maar er zitten "elementen" tussen) 
Arne Mosselman was getuige van de constante stroom van waarschuwingen van seculiere Marokkaans/Nederlandse intellectuelen. (merendeel PvdA-ers trouwens) Hoe meer bier ze op hadden hoe harder de verwensingen naar Vogelaristen en hun orthodoxe poppenspelers. De werkelijkheid is complex.


eddy terstall








@Cor Veenstra 01:11 - 07-07-2009 | Rapporteer reactie
Heb je een link naar die foto?


ethan








Re: foto 11:32 - 07-07-2009 | Rapporteer reactie
@ethan, nee, hij staat ook niet (makkelijk vindbaar) op internet, maar zowel Brendel (zie link hierboven) als Hans Janssen ( zie tinyurl.com/nbmdq2 ) hebben het erover . 
Vast staat (ook) dat Marcouch in 2005 bezorgde vragen van het CDA in Slotervaart over zijn lof voor Al-Qaradawi afwimpelde: zie tinyurl.com/nujzof - Marcouch stelde dat het CDA zich, in plaats van om de moslimbroeders, beter druk kan maken over de bijbelinterpretatie van de CU: een onzinnige opmerking, gezien de bekende leuze 'De Koran is onze wet. De strijd is onze manier. Voor God sterven is onze hoogste verwachting'.


Cor Veenstra








Re: vinger en hand 11:40 - 07-07-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy, het zal duidelijk zijn dat ik het roerend met je eens ben. Marcel ook, ongetwijfeld. Goed te horen dat er juist uit vrijzinnige Marokkaans-Nederlandse hoek sterke waarschuwingen klinken. Tijd voor een bedachtzaam maar ondubbelzinnig opiniestuk door een groepje van hen! Waar wachten ze op? Of is de situatie zo ernstig, dat men alleen in beslotenheid, boven een glas bier met gelijkgezinden, krachtig stelling durft te nemen? 
 
'Gewoon' een helder verhaal van jonge Marokkaanse Nederlanders, 'Beste Wouter en Job', waarin ze de PvdA uitleggen dat de lijn Marcouch deels zéér onwenselijk is.


Cor Veenstra




Meer reacties...

Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS