Home arrow Home arrow Wij zijn de besten
Wij zijn de besten
 
‘Zij zijn blij als wij winnen.’ ‘Zij’ zijn de Arabische landen. ‘Wij’ zijn de Amerikanen (of breder: de westerse wereld). Dat zegt Toby Ziegler. Wie? Dat is het hoofd communicatie van President Bartlet in de televisieserie West Wing. Die uitspraak hield me de hele nacht wakker. Hoewel hij heel Amerikaans is, is hij ook heel erg actueel. Het overdragen van onze westerse verworvenheden en vrijheden. Dat is democratie. Die moet je intern verdedigen. En naar het buitenland toe exporteren.
 
West Wing gaat over Het Witte Huis en de staff van de President van de Verenigde Staten. Een briljante serie die – heel on-Amerikaans – vaak anti-(orthodox) religieus is. Ook bovenstaand citaat geeft dat aan.

Het gaat over een toespraak waarin de orthodoxe islam (en daarbij de islamitische wereld) ervan langs krijgt. Vervolgens komt er een senator langs die zich opwindt over die passage en betoogt dat we ‘nu een keer lief moeten zijn voor de Arabieren’. Ook zegt ze ‘daarom haten ze ons.’ Door iets te zeggen over de radicale islam ‘tonen we geen respect voor hun religie’.

Dan volgt een mooie monoloog waarin het hoofd communicatie de achterlijkheid van het islamisme benoemt. Zijn ogen spuwen vuur. ‘Zij zijn blij als wij winnen.’ En Jezus. Dat is zo ontzettend waar. Onze (democratische) waarden, onze vrije, open wereld is beter dan die in islamitische landen. Wie dat betwist, is een idioot. Of zoals mijn vader altijd zei: Ja of ja?

En toch. Obama was laatst wel ‘lief’ voor de Arabische wereld. Zijn gloedvolle toespraak in Egypte omhelsde de islam. Hij sprak niet over achterlijke gewoonte. Niet over ongelijkheden. Over wreedheden. Dat terwijl die aan de orde van de dag zijn. Ik geloof in zijn diplomatie. Obama weet wat hij wil. Hij weet ook dat het niet handig is om in Caïro te zeggen: wij zijn de beste. Of ‘jullie zijn blij als wij winnen’.

Toch is het in eigen land belangrijk om te stellen dat ‘wij de beste zijn’. Dat is bij veel mensen (bijvoorbeeld de Vogelaristen) niet vanzelfsprekend. Ook in Nederland is het cultuurrelativisme  - dat alle culturen gelijk stelt – prominent aanwezig. Ik zal toegeven dat ik ook jarenlang geloofde in dat pappen en nathouden. ‘Jullie hebben zo jullie tradities. Die moeten we niet ter discussie stellen.’ Idioot natuurlijk. Wie achterlijkheid niet ter discussie stelt, is slecht voor de mensheid.
 
Daarom is nu de provocatie zo zinvol. Mensen die duidelijk stellen dat de islam niet louter zegeningen brengt, trekken het debat los – dat jaren lang door politieke correctheid vastzat. Wie zegt dat alle culturen gelijk zijn, zegt dat de sharia in Saoudi Arabië net zo gezellig is als onze grondwet die een open samenleving garandeert.

Mensen als Bolkestein, Fortuyn en Wilders zeiden duidelijk: wij zijn de beste. Ook Wouter Bos heeft iets dergelijks gezegd. En dan ga je nadenken. Eerst schiet je in de linkse reflex. Ik heb ooit over Bolkestein gezegd dat hij met zijn uitspraken ‘in troebel water vist’. Toen ik hem laatst bij de Opera tegenkwam, vertelde ik hem dit. Hij knikte hautain. Maar een kleine glimlach verraadde dat hij ook blij was dat hij iemand aan het nadenken had gezet.

Nadenken. Het kan hier. Dankzij vele islamcritici – die roeptoeterden met gevaar voor eigen leven - denken steeds meer mensen na over de islam. Dat is winst. Ehsan Jami (afvalligheid), Ayaan Hirsi Ali (ongelijkheid) en Sooreh Hera (homoseksualiteit) waren cruciaal voor die discussie. Dat staat los van de vraag of ze het handig deden.

Die mensen zetten aan tot nadenken. Dat betekent niet dat je het met ze eens hoeft te zijn. Nee. Doordat wij die vrijheid hebben deze mensen aan het woord te laten, groeien we, telkens weer. Debat, discussie en provocatie brengen ons verder. In de islamitische wereld is dat debat onmogelijk. Daarom zijn wij beter dan zij.

En toch. Hoe zorgen we dat zij dat zij net zo goed worden als wij? Culturen zijn dan niet gelijk. Mensen wel.



Gepost op: 09:24 - 18-08-2009






Reacties op dit bericht (18)




Lange onzekere weg nog te gaan..... 11:19 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Debat, discussie en provocatie brengen ons verder. 
Einde citaat.  
 
Dat vond mevrouw Elatik ook. Gisteravond bij K&B. Een mevrouw met strakgetrokken hoofddoek, die ergerlijk dominant met luide stem het item Hitler t.o.v. Wilders overheerste en zich daarmee meende te profileren als bruggenbouwer. Had goed bepaalde retoriek voorbereid, maar overschreeuwde zichzelf en de tafel en deed zelf zo sterk aan Wilders denken! 
 
Goede column. Of Europeanisering van Islam hier wint van verrechtsing Europa is zeer de vraag en HET kernprobleem. "Beter" is mondiale discussie. 
Zorgwekkend spannend...


RWindt








Onze cultuur 16:14 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
"Onze cultuur is de beste" schreef Wouter kort na de moord op Theo. Hij was de eerste niet. 
 
Is dat arrogant? Nee... Zo lang je je bewust bent van het feit dat niet wij maar diegenen voor ons die cultuur bevochten en gevormd hebben. Met bloed betaald ook. Tegen de inquisitie, tegen de barbarij... op de stranden van Normandie...  
 
Als dit besef in alle nederigheid door dringt, kun je niet anders dan pal staan om de vrijheid te verdediging. Het is niet aan ons dat kado te verwaarlozen. Het is de bedoeling dat we dat door geven... White man's burden? Nee. De menselijkheid verlangt dat. Meer niet.


Eddy terstall








Wat is referentiepunt bij "beter"? 18:23 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Universele rechten kunnen binnen vele culturen gewaarborgd worden. Dat wij pal hier moeten staan voor onze waarden en normen is ook het grote knelpunt. Het accepteren van het paspoort houdt dat in. Voor de volgende generaties ook. Alleen, een groot deel ziet het geboren zijn hier als een alibi om, zoals in de Volkskrant stond, de moderniteit te islamiseren, i.p.v. dat de Islam hier moderniseert, onder de noemer democratische rechten. Elders in deze digitale wereld zal het van jonge generaties afhangen zoals in Iran. Betogers worden bruut verkracht. Vrouwen en jonge mannen, lees ik in de VK


RWindt








Goede wijn behoeft geen krans of dwang.. 19:05 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Het is een verschil of je zegt dat wij (legitiem) pal moeten blijven staan achter onze cultuur en waarden en normen, of dat je zegt; wij zijn beter. Te superieur kan dat klinken, als je het over wij en zij hebt en niet over systemen. Wie zijn "zij" dan precies? Dat is weer zo generaliserend."Wij zijn beter" zeggen orthodoxe Moslims ook tegen hun kinderen, meldde de ontslagen onderwijzeres vandaag in Tweevandaag van die omstreden Islam. school in Zeeburg. Dat zeggen ook orth. Christenen, in bedektere termen waarschijnlijk. Wie zijn "wij" dan? 
Goede wijn behoeft noch krans, noch dwang!


RWindt








Wij 19:15 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Volgens mij zijn "wij" diegenen die waarde hechten aan 
 
- het vrije woord en vrije wetenschap 
- een seculiere overheid/samenleving 
- gelijkheid vrouw/man, homo/hetero, ras etc. 
- mensen als individu behandelen en niet als representant van een ideologie 
 
Het bekende rijtje westerse kernwaarden zeg maar.


Jaap Lous








trouwens 19:21 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
De discussie spitst zich al een tijd toe op de islam omdat daar nu (ik zou bijna zeggen "toevallig) aanleiding toe is, maar "wij" zullen ook nog regelmatig de degens kruisen met de christelijke orthodoxie met de westerse kernwaarden als inzet.


Jaap Lous








Verlichting 23:09 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Ozymandias, wat is er mis met het gevoel dat wij de zaken dat afgelopen 500 jaar hebben uitgevogeld en dat wij de beste oplossing voorhanden hebben? 
Ik denk namelijk oprecht dat wij zaken goed voor elkaar hebben én dat we alle gezindten de ruimte geven die zij verdienen.Ik weiger echter, voor mezelf én mijn kinderen, toe te staan dat de samenleving 50 á 500 jaar teruggglijdt qua emancipatie voor vrouwen en homo's door opnieuw hun positie te bepalen n.a.v. de opvattingen van een fossiele woestijnvorst. Daarvoor is er hier teveel strijd geleverd, ook in recente tijden.


Diederdik








Wat gij niet wil dat u geschiedt 23:49 - 18-08-2009 | Rapporteer reactie
Als mensen gelijk zijn dan ken ik "hen", de moslims die hier hoofdzakelijk op eigen initiatief naar toe gekomen zijn, ook een geweten toe waarop ze aanspreekbaar zijn. 
 
"Zij" zouden in hun geboortecultuur/land nooit toestaan dat "wij" daar in grote aantallen naar toe zouden migreren en daar zouden proberen hun cultuur te laten onderwerpen/vervangen door de onze. 
 
De brutaliteit van moslims gebaseerd op de door hen veronderstelde morele superioriteit van hun cultuur/religie is een gotspe voorzover ze die "kolonisatie" uitoefenen in "ons" land. 
 
Blijkbaar hebben ze geen geweten.


Adrie








"wij" en minder nobele gegroeide normen 00:31 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
"Wij" zijn dus de aanhangers moderniteit. "Zij" diegenen die zich daarin niet kunnen vinden. Lastige is dat die twee stromingen hier wonen, dwars door bevolkingsgroepen heen, maar ook elders, buiten westerse landen, al is dat in geheel andere verhoudingen.  
Nou zijn er die historisch gegroeide nobele kernwaarden.  
Het westen heeft sinds de jaren zestig ook mindere nobele cultuuraspecten toegevoegd: negatief individualisme, overconsumptie, verpesten milieu, gebrek burgerschap, sexualisering etc. Dat moet "wij" in het Westen bescheiden houden t.a.v. "wij zijn de besten".


RWindt








Re: Diederik 09:13 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
Diederdik,  
 
Ik zie net dat jij aan mij de vraag stelt: 'Ozymandias, wat is er mis met het gevoel dat wij de zaken dat afgelopen 500 jaar hebben uitgevogeld en dat wij de beste oplossing voorhanden hebben?'  
 
Daar is niets mis mee. Ik ben het helemaal met je eens!


Ozymandias








@RWindt 11:52 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
Mee eens, wat bescheidenheid zou ons sieren met het oog op de uitwassen van "het westen" als systeem. 
Maar ik ben wel van mening dat een samenleving gebaseerd op de kernwaarden van de moderniteit uiteindelijk succesvoller is dan andere samenlevingen. Acht ik een dergelijke samenlevingsvorm dan superieur aan andere vormen? Ja, maar ik ga me daar niet constant over op de borst lopen kloppen (alsof het mijn verdienste zou zijn). Dat is niet nodig.  
 
Maar pal staan voor samenleving/waarden dus wel.


Jaap Lous








Wat helpt "wij" elders en hier vooruit 13:18 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
@Jaap Lous 
 
Dan zitten we op deze punten op dezelfde golflengte.  
 
Vervolgden vluchten naar het Westen. Dat zegt al genoeg! De achterblijvers die snakken naar moderniteit, kunnen we overwegend moreel steunen. Elders zal men de eigen strijd, naar mogelijk afwijkende vormen van moderniteit hier, moeten voeren. Het is in dat "licht" beschaafder en effectiever om de focus te leggen op verdediging van moderniteit, dan in termen van "wij zijn beter dan jullie" te spreken. Daarmee speel je de anti-modernisten elders en hier, enorm in de kaart en trap je de "wij" personen toch ook mee op hun ziel.


RWindt








@RWindt 13:53 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
R, ik vind het alleen zo jammer dat we het al een tijd steeds over dit/deze onderwerp(en) moeten hebben. E.e.a. doet me soms twijfelen aan de manier waarop "we the people" worden gerepresenteerd in ons bestel ...


Jaap Lous








@RWindt 13:55 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
En ja, je hebt helemaal gelijk dat je niet vanuit een gevoel van morele verhevenheid moet acteren. Je moet goed motiveren waarom je een bepaalde samenleving voorstaat. Ik denk dat de kernwaarden van de moderniteit heel goed te verdedigen zijn. Waarom is het dan in de praktijk zo lastig?


Jaap Lous








herkauwing door ontbreken goede opties 18:43 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
@ Jaap Lous 
 
We worden m.i. ook niet gerepresenteerd.  
Een heel klein perc. burgers is lid van een politieke partij en een fractie daarvan actief. Dat is dan wat de pot schaft voor de kiezers. Ze lopen elkaar in Den Haag in de weg, omdat er sprake is van deel(eigen)belangen, terwijl dit tijdsgewricht om bediening van het algemeen belang schreeuwt.  
Het werkte in zuilentijdperk, omdat representatie toen tot in de haarvaten geworteld was van de samenleving. Fortuyn vond dat systeem allang achterhaald. Had zelf ook moeite goede politici te vinden.  
Wal (welke??) gaat dus dit schip keren!


RWindt








Mensen zijn nooit gelijk! 18:51 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
Mensen zijn niet gelijk, nooit! En dat moet je juist koesteren en bewaken. Dat maakt mensen, mens. Een ieder beoordelen naar zijn eigen capaciteiten. 
 
Mensen zijn gelijkwaardig, mensen zijn gelijk voor de wet. Maar mensen die gelijk zijn? Dat nooit, moet je zelfs niet naar willen streven. Ik zou zeggen "typisch socialistische denkfout", maar ik weet dat u zich ergert aan andere en mijn prinicipieel anti-linkse (anti-socialitsiche) houding, dus ik laat het maar achterwege. :)


Tarak








Gelijkheid 22:29 - 19-08-2009 | Rapporteer reactie
Ik vind niet dat iedereen gelijk moet zijn. Wel dat we moeten streven naar een maatschappij waarbij iedereen de mogelijkheid krijgt zijn capaciteiten volop te ontwikkelen. Dat is niet iets vanzelfsprekends.  
 
Ik weet niet hoe anderen erover denken, maar aan je anti-socialistische commentaar stoor ik mij nooit, Tarak.


Ozymandias








Gelijkwaardig iets anders dan gelijk 00:46 - 20-08-2009 | Rapporteer reactie
Bedoeld wordt m.i. met "culturen zijn niet gelijk, mensen wel" is dat in principe er gelijkwaardigheid is tussen mensen. Geen wereld van mensen die op elkaar lijken in al hun doen en laten, maar wel gelijkwaardig zijn, universele grondrechten hebben, die hen vaak onthouden wordt helaas.  
Al die miljoenen baby's die dagelijks geboren worden zijn menselijkerwijs gesproken gelijkwaardig. In geval van geloof in een God kan vanuit Goddelijke kant dit niet anders zijn naar mijn gevoel. Dat aanleg en omstandigheden vervolgens de (extreme) verschillen maken is een geheel ander verhaal.


RWindt




Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS