Home arrow Home arrow Joden en Moslims
Joden en Moslims
 

wilders_en_broek.jpgTien jaar geleden zat ik een tijdje in Israël. Dagenlang likte ik elke steen in de oude stad Jeruzalem af. Heerlijke Arabische chaos. Diepe devotie. Norse orthodoxie. Het liep dwars door elkaar. Dit was het centrum van de wereld. Hier kwam alles samen. Hier kon je het continu met elkaar oneens zijn. En alles van twee kanten bekijken.

 

Vandaag spreekt Hans van de Broek zich uit over het Midden-Oostenconflict. In navolging van Dries van Agt heeft hij kritiek op de pro-Israëlhouding van Nederland. ‘We mogen niet langer wegkijken.’ Daar zit wat in.

 

Kritiek is goed. Dat zet aan tot nadenken. Dus las ik met veel interesse het interview in de Volkskrant met de oud-minister van Buitenlandse Zaken. Een eminentie. Een CDA’er met een rijke staat van dienst. Die zal de zaak wel van twee kanten bekijken. Maar nee. Van de Broek vindt dat we harder tegen Israël moeten zijn. Verder geen woord over Hamas. Dat dat een terroristische organisatie is die de joden in zee wil drijven en vervolgens de sharia wil invoeren, daarover geen woord.

 

Het lijkt er dus op dat hoe ouder je wordt, hoe eendimensionaler mensen kijken. Eerder was Van den Broek een warm voorstander van het verbieden van de film Fitna. Hij had hem nog niet gezien, maar vond dat we die arme moslims niet tegen de schenen moesten schoppen. Bij voorbaat dus censuur. Ook toen bekeek hij de zaak niet van twee kanten. Geen woord over vrijheid van meningsuiting. Geen woord over de lange tenen van sommige moslims.


Hetzelfde zag je gebeuren bij het ‘minarettenverbod’ van de Zwitsers. Een achterlijk volkje, dat was de teneur. Stelletje xenofobe langlaufers. Ook hier werd de oorlog (WO2) weer snel uit de kast getrokken. Daniel Cohn Bendit (Frans Duitse Europarlementariër met macht) kon het niet laten de laffe houding van de Zwitsers in de oorlog hiermee in verband te brengen. Maar wat zegt deze oude hippie als in Indonesië shariarazzia’s gehouden worden door de politie om te controleren of meisjes zich wel volgens de regels kleden? Dan is er een stilte. Dan horen we Van den Broek, Van Agt en Cohn Bendit niet. Dan horen we een oorverdovend zwijgen.

 



Gepost op: 09:40 - 10-12-2009






Reacties op dit bericht (57)




Hamas 08:54 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Ik begrijp echt niet dat er toch bovengemiddeld intelligente mensen zijn zoals Van Agt en Van den Broek die vinden dat Hamas een gesprekspartner kan zijn in het vredesproces. Hoe zou Israel ooit vertrouwen moeten hebben in deze organisatie, gezien het Hamas Charter van 1988?


Hans








Naief of doortrapt? 09:59 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Aan het eind van het interview heeft Van den Broek het heel even over Hamas: "En Hamas, wil die dan niet de sharia invoeren? Dat denken ze dan." Is dat nou naïef of doortrapt? Het Handvest van Hamas is duidelijk genoeg. De beweging is onderdeel van de Moslimbroederschap, beroept zich op antisemitische soera's en de vervalste Protocollen van de Wijzen van Zion, en streeft naar een islamitische staat. In juli heeft de Hamas-regering besloten om stapsgewijs de sharia in te voeren. Van den Broek weet dat dondersgoed, maar probeert desondanks het Nederlandse publiek voor de gek te houden.


Carel








Behoefte aan meer feitenkennis 11:08 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Berichten over daadwerkelijke invoering van islamitische wetgeving in Gaza komen tot nu toe bij mijn weten alleen van de bekende anti-islamblogs. Ik hoor het graag als dit niet klopt. Het Katholiek Nieuwsblad berichtte begin dit jaar: ‘Geen sharia-rechtbanken in Gaza’ - tinyurl.com/ylfbhkd  
Om het nog ingewikkelder te maken: in dit stuk – ‘What Israel Needs to Know About Sharia’, http://tinyurl.com/ykaljbg - bevelen de (Joodse en Palestijnse) auteurs aan een wapenstilstand ter realiseren _gegeven het feit dat Hamas aan de sharia vasthoudt_. Voer voor gedegen onderzoeksjournalistiek.


Cor








Nederzettingenbeleid 11:21 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
En ik moet zeggen dat ik het op zichzelf moeilijk oneens kan zijn met een krachtig initiatief om het nederzettingenbeleid van Israël eindelijk eens scherp en daadwerkelijk door Nederland en de EU veroordeeld en aangepakt te krijgen. Dat landjepik - een voortdurende instandhouding van een oorlogssituatie tegen het internationale recht in - met de mantel der liefde bedekken omdat Hamas óók niet deugt, is een jij-bak.  
Alleen alsjeblieft niet onder de vleugels van Dries en met onuitstaanbaar kakineuze Beterweters als Van den Broek en Brinkhorst. En gepaard aan maatregelen tegen Hamas.


Cor








Stapsgewijze invoering sharia door Hamas 11:53 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Ah, gevonden: tinyurl.com/mnjlyf - artikel in Haaretz: 'Hamas set to compel Gaza women to wear head covering': 
 
'According to [de krant:] Al-Quds al-Arabi, representatives from several Hamas government ministries, such as the Interior Ministry, Ministry of Religion, Military Advocate's Office as well as the Police have convened in special workshops and formulated the "General Moral List," which most likely will be authorized piecemeal. 
The list is expected to be published in the strip's media outlets in the near future. 
Iemand al meer over die 'near future' gehoord?


Cor








Vd Broeks misleiding 12:29 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Carels stukje 'Naïef of doortrapt' is dus terecht. Maar dat neemt m.i. niet weg dat - zowel 'realpolitik'-gezien als moreel – geen onhoudbare redenering is: 'we hoeven Israëls nederzettingenpolitiek niet hard aan te pakken zolang Hamas van plan is en zelfs al stappen gezet heeft een islamitische staat in te voeren'. Voor een reële aanpak van het conflict zijn niet de interne, maar de militaristische handelingen van de partijen de kwestie. Israël: nederzettingen en economische ondermijningen in bezet gebied; Hamas: aanslagen op Israël en de voorbereidingen daartoe.


Cor Veenstra








Correctie stukkie pal hierboven... 12:30 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
... geen houdbare redenering is... 
 
Scusa


Cor








cor 13:34 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Natuurlijk moet Israël ophouden met die nederzettingen politiek. En hebben zij ook de plicht toenadering te zoeken. Maar mensen als van Agt en Van den Broek belichten nu alleen wat Israël fout doet. Inderdaad, dat citaat wat Carel eruit had gehaald, was mij ook opgevallen. Het klinkt als: ach, die sharia, als ze dat willen, what is the problem?


Marcel Duyvestijn








@Marcel 14:06 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Als ik per abuis de indruk heb gewekt dat ik dacht dat jij over de nederzettingenpolitiek anders oordeelde, heb ik me onhandig uitgedrukt. 
 
Waarschijnlijk zijn we het er ook over eens dat het pijnlijk is dat  
initiatieven om eindelijk de obligate afwijzende holle frasen om te zetten in concrete druk op Israël, op rechts moet komen van types als Van Agt c.s. en op links van de Meulenbeltachtigen. Het wordt tijd dat evenwichtig oordelende mensen van PvdA, CDA en VVD de druk op zowel Israël als Hamas helpen opvoeren. 
 
Enfin, deze discussie is oeverloos en eindeloos.


Cor








Ex-politici zien ineens het licht 15:10 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
Raadsel is de gedaanteverwisseling die types als Van Agt, Van den Broek en Lubbers treft als ze hun actieve periode achter zich hebben. Ze zien ineens het licht. Toen ze het verschil konden maken in hun actieve periode zwegen ze.  
 
Eerst hadden ze de macht, maar niet het inzicht. Nu hebben ze het inzicht, maar niet de macht.  
 
Wat zegt dat over hun karakter? Moeten ze als de dood nadert iets goedmaken voordat ze voor hun rechter verschijnen?  
 
M'n voorkeur hebben politici die inzicht tonen als ze de macht hebben. Ik vermoed dat we van Balkenende de komende jaren meer gaan horen dan nu.


George Knight








slechtere wereld 21:40 - 10-12-2009 | Rapporteer reactie
de houding van de vd Broek generatie komt voort uit de 2eWO en koloniale schuldgevoel. Op zich niets mis mee, je kunt er een betere wereld mee creeeren MITS je de rest van de wereld even streng houdt aan deze normen als jezelf, maar daar gaat het fout. Het resultaat is een slechtere wereld, want je geeft terrein prijs aan mensen die hun dubieuze normen kunnen opdringen door het exploiteren van jouw schuldgevoelens. De vdBroeks en Van Agts van deze wereld zijn de natte droom van de Islamisten, ik denk dat ze zelf nauwelijks kunnen geloven hoeveel geluk ze hebben. Of het maakt ze nog arroganter.


Eric








Website PvdA Amsterdam 07:24 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Sorry Marcel. Dit is offtopic, maar ik zie geen andere geschikte plek om mij te uiten. Op de vernieuwde Amsterdamse website is het vrijwel onmogelijk geworden om te reageren. Wel zie je daar allerlei onduidelijk getwitter langskomen. In de praktijk is Liefdevol Lid de site geworden, waar voor- en tegenstanders, liefdevol of minder liefdevol of zelfs haatvol, jong en oud, kritisch, bevlogen of cynisch, of wat dan ook, discussiëren over de toestand van de PvdA in Amsterdam.


Carel








klopt 09:39 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Carel, 
ik vind een heleboel van die site. Maar ik heb bedacht dat ik me er niet meer mee ga bemoeien. Wel of niet reageren, is altijd al een punt geweest. Ik ben altijd een warm vorostander van wel-reageren geweest en moedigde dat ook aan. Nu doen ze iets anders. Dat is hun keus...


Marcel Duyvestijn








Applaus 09:41 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Applaus voor deze column! Helemaal mee eens.


marielle schaepman








katholieke streken 15:44 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Het aardige is natuurlijk dat joden in het hele middenoosten verdreven zijn, want joden die in een islam-land wonen, dat mag/kan niet, dan hebben ze opeens nederzettingen of hoe je huizen dan ook zo oneerlijk mogelijk kan aanduiden, Hoezo, twee maten?  
Niets nieuws onder de zon: want sinds wanneer gunnen katholieken joden wel een plaats onder de zon? 
Ik heb wel enig verstand van onderhandelen, en weet één ding zeker: met de islam is iedere concessie de opmaat voor een volgende. Nou, wie weet is Bea er blij mee, dat ze haar vrienden in Jordanië te vriend houdt.


Caroline








Jeroen Paul 22:58 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Halleluja!!! 
 
Had wel eens met Pauw over de islam gesproken. Hij knikte nogal vaak... Ik wachtte al op zoiets...


eddy terstall








wisten jullie... 23:03 - 11-12-2009 | Rapporteer reactie
Dat er in Darfour in sez jaar tijd vijf keer zo veel doden zijn gevallen dan in het arabisch-iraelische conflict sinds 1948 aan beide zijden. Oorlogen en aanslagen bij elkaar op geteld... En dat er in Algerije twee keer zoveel doden gevallen zijn in acht jaar (berberburgers, door fundamentalisten) dan in het midden-oostenconflict sinds oprichting staat Israel. Weten Gretta en Dries dat wel? Zo ja, dan zijn het geen humanitair activisten maar mensen met een politieke agenda... 
 
Cynisch tuig is het.


eddy terstall








wet- en regelgeving gauw aanpassen.... 00:56 - 12-12-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy, 
 
Heb je het over de uitzending vrijdagavond met die advokaat die een zaak gewonnen heeft dat ie niet hoeft op te staan voor een rechter. Dat hij zijn hoofddeksel op mag houden en dat daarmee een doorbraak is geforceerd dat ook Islam. vrouwelijke advokaten hoofdbedekking mag ophouden? Die advokaat zorgt zo weer voor een aantal zetels voor Wilders. Hij verwijt Pauw geen respect, is voortdurend aan het oreren via Islam. filters en elke kritische noot ervaart ie als een aanval. Een en al spiegelgedrag. Hij is zelf zo ergerlijk hautain dat hij dit levensgroot bij elke niet-Moslim ervaart.


RWindt








Fanatici houden wereldkruidvat in stand 01:10 - 12-12-2009 | Rapporteer reactie
Van den Broek zag do. avond Hamas als een product van Israels handelen. Dat is te gek.  
 
Wel meen ik dat die fanatieke Joodse kolonisten een evengroot gevaar vormen voor het voortbestaan van Israel als diegenen die deze staat willen vernietigen. Die fenomenen houden de vredelievenden aan de andere kant monddood. Die nederzettingen en die muur, ook op bezet gebied, is voortdurende olie op het vuur.  
 
Na de oorlog heeft men de Joden hun staat gegund ten koste van Palestijnen die daar wonen. Als dank reageren fanatieke Joden, dat hen het hele gebied toekomt en houdt men een kruidvat in stand!


RWindt








en we discrimineren 02:54 - 12-12-2009 | Rapporteer reactie
Israel veroordelen we, Zwitsers veroordelen we, maar met hamas voeren we een ''dialoog'' en Saudi Arabie veroordelen we nooit.  
P&W is weer een stukje opgeschoven, het valt bijna niet meer op, maar vergelijk Nederland eens met 10 jaar geleden. Soms vraag ik me af waar dit eindigt.


Eric








tippingpoints 11:49 - 12-12-2009 | Rapporteer reactie
@Eric 
Ik denk dat Hamas en aanverwanten ook vanuit het Westen veroordeeld worden. Het is alleen beroerd dat fanatici tegen Israel en fanatici binnen Israel een patstelling in stand houden. Het westen moet Israel wel steunen, want de Palestijnen hebben steun vanuit de hele Moslimwereld.  
Die eveneens eendimensionale Joodse fanatiekelingen, die op grond van heilige geschriften een groter gebied claimen veroorzaken nog eens een tippingpoint en ondergraven goodwill vanuit het Westen. 
Zie Iran bezig. 
 
Omslagpunten zijn ernstige zorgpunten. Bij klimaat, Midden Oosten, immigratie en integratie


RWindt








hamas 22:59 - 12-12-2009 | Rapporteer reactie
Is een krankzinnige bende. Die eigen en ander volk terroriseren. Kritisch zijn tegen Israel. Okee. Palestijnen moeten eigen staat hebben. Maar zo langzamerhand beginnen weldenkende Nederlanders de vaak herhaalde histrorische leugens en verdraaiingen rondom de geschiedenis van m-o conflit over te nemen als feiten. Ze hanteren een verontwaardiging gebasseerd op fantoomfeiten. Dries en vd Broek voorop. Het is of domheid of veel erger... Die oude katholieke traditie van ............. 
 
Over Darfour, Algerije, Pakistan etc etc etc etc etc etc hoor je die randdebielen nooit.


eddy terstall








Katholieke factor?? 12:27 - 13-12-2009 | Rapporteer reactie
Het is deze vooraanstaande oud politici te verwijten dat zij alleen inzoomen op wantoestanden aan de zijde van Israel en dan veronderstellen, als dat rechtgetrokken is, dat Hamas en dit type groeperingen Israel met rust laten. 
Pakistan lijkt mij wel in de picture. Het is cynisch, maar waar elders mensen door Moslims afgeslacht worden heeft voor het Westen geen direct gevaar. Zie daar maar eens UN troepen naartoe te krijgen. Het is al onmogelijk v oldoende UN troepen te krijgen in Afghanistan, met eveneens het oog op Taliban in Pakistan.  
Wat heeft dat Katholieke hiermee precies van doen?


RWindt








Wel praten 23:10 - 13-12-2009 | Rapporteer reactie
Wil Israël vrede kennen dan zullen ze toch echt onder andere met Hamas moeten praten. Vrede sluiten doe je tenslotte met je vijanden, niet met je vrienden. Zo simpel zie ik het.  
En praten met je vijand is nog iets heel anders dan vriendjes met ze worden of het überhaupt eens zijn over van alles en nog wat. 
Er zijn mijn inziens slechts twee alternatieven voor niet praten; doormodderen zoals nu of je vijand definitief & rücksichtlos verslaan. Maar als israël dat laatste probeert schreeuwt iedereen moord en brand. En in dit geval overigens vrij toepasselijkk, maar dat terzijde.


Marco Knol








Wat een lamzakken 14:38 - 14-12-2009 | Rapporteer reactie
In het Middeen-Oosten kan de strijd alleen gewonnen worden als Israël zijn werk tegen Hamas kan afmaken. Met anti-semieten als Gretta en Dries hoeven we geen rekening te houden. Israël is de ENIGE democratie daar. 
 
Dat Bos op het congres de ingebeelde moeilijkheden van moslima's met hoofddoek op straat gelijkstelt aan de WARE moeilijkheden van homo's op straat, is te walgelijk voor woorden. Dit betekent dat alle PvdA-praatjes over rechtstaat onzin zijn. Bos offert gewoon de rechtsstaat op aan de islam. Ik ben niet de enige die dat ziet en vreest. Nederland is er erg aan toe.


Pedro








Verschil 22:04 - 14-12-2009 | Rapporteer reactie
Je kan Hamas en Israël niet met elkaar vergelijken: Hamas is het (bijna) onvermijdelijke gevolg van de bezetting en vernedering van de Palestijnen. Hamas heeft geen speciale handelsverdragen met Europa. Hamas is het gedrocht dat Israël zelf heeft gebaard.


K. K. Bakker








Re: Hamas 22:09 - 14-12-2009 | Rapporteer reactie
@K. K. Bakker - En de Palestijnse autoriteit heeft Hamas meegebaard?  
 
Je gaat er gemakshalve ook maar aan voorbij, dat er geen twijfel over bestaat dat Hamas, net als Hezbollah, een stukje kroost is van de Iraanse islamisten. 
 
Het lijkt me evenwichter zowel de bezettingspolitiek van Israël als Hamas, Hezbollah en natuurlijk het regiem in Iran als eigenstandige krachten te onderkennen en zoveel mogelijk tegen te gaan.


Cor Veenstra








Ouders 04:42 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Het gedrocht met veel ouders:, Iran, fundamentalistische moslims (Hamas is een loot van de stam der Moslimbroeders, Soenieten dus, het zijn geen Shiiten) maar het is voor Israël zelf dat verantwoordelijk is voor het fanatisme en de haat tegen Israël. Israël is de stichter van het grootste gevangeniskamp ter wereld en Hamas is daar de bewaker. Ik pleit Hamas zeker niet vrij, maar de 1e verantwoording ligt mijns inziens bij Israël door haar bezettingspolitiek. Als van Agt en van den Broek Israël daarop aanspreken dan hebben zij gelijk.


K. K. Bakker








Ouders 2 04:46 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Nog een reden waarom ik me veel bozer maak over Israël dan Iran en de Islamisten: Israël is een democratie, Israël staat als het ware aan onze kant. Ik voel me een beetje verantwoordelijk voor wat daar gebeurd.


Ouders 2








Zinloze discussie 08:18 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Israel en de arabieren: twee infantiele machoculturen op religieuze grondslag die elkaar naar het leven staan. Hopeloos.


Jaap Lous








racisme 16:39 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Israel en Hamas niet langs de zelfde meetlat leggen is een erge vorm van racisme. Je kunt niet de ene partrij strenger beoordelen omdat het een westers land is. De andere kant (hamas) zijn geen apen Ze zijn verantwoordelijk voor hun lukrake raketaanvallen, marteling en groepsexecutie's. Geen excuus voor. israel valt veel op aan te merken. de nederzettingen en ander soort onwil, fosforbommen. Maar in Darfour zijn in 6 jaar tijd 5x zo veel mensen afgeslacht als in m-oosten aan beide kanten sinds 1948. Het zijn maar negers, denken Dries en Gretta en de randdebielenclub. En de daders geen joden


eddy terstall








de jongens van hamas 17:09 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Bezig met hun hobbie's en ze zingen er een leuk liedeke bij. 
 
http://www.road90.com/ watch.php?id=rZIwlvfsAe 
 
Als Hamas morgen ontwapend is het overmorgen vrede als Israel morgen ontwapend is het overmorgen een vlammenzee. 
 
Of niet soms? 
 
Zou zo'n filmpje als bij deze link over Israeli bekend zijn dan zou half Amsterdam op straat staan. Anja en Gretta en Dries voorop... Wat zit daar toch allemaal achter. Ik hoop dat het alleen onnozelheid is.


eddy terstall








Oorzaak en gevolg 20:42 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy Terstall, Wat wil je hiermee zeggen? "het zijn maar negers denken Greta en Dries". Merkwaardige manier van argumenteren. 
Ik meet niet met twee maten maar probeer oorzaak en gevolg correct weer te geven. Het is Israël dat van de Gaza strook een gevangenis maakt. In feite kun je zelfs zeggen dat Israël (als bezetter) indirect verantwoordelijk is voor de misdaden van Hamas. Hamas is een goed georganiseerde fundamentalistische terreurorganisatie, maar het zijn in de ogen van de Palestijnen verzetsstrijders. De bulk van de verantwoording hiervoor ligt bij Israël. Zie Goldstone.


K. K. Bakker








dromen van vrede 21:00 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
"Als Hamas morgen ontwapend is het overmorgen vrede als Israel morgen ontwapend is het overmorgen een vlammenzee." ... dat geloof je zelf niet. 
 
bekijk dit eens: http://www.youtube.com/watch? v=EwrskVXpOs4 
 
Dit is racisme en fundamentalisme maar dan van de andere kant.


K. K. Bakker








hamasrael 21:33 - 15-12-2009 | Rapporteer reactie
Dat er in Israel fundamentalisme is en racisme op z'n midden-oostens is eveident. Neemt niet weg dat Israel in een deel van de wereld ligt dat druipt van jodenhaat al ver voor het ontstaan van de staat Israel. Veel regimes in de regio leven bij de gratie van het bestaan van Israel. Zonder Israel zou de eigen bevolking ze al lang naar de kleptocratische strotten gevlogen. Als de Palestijnen meer van hun eigen kinderen gaan houden dan dat ze die van de Israeli haaten dan gaat het de goeie kant op. In Israel zou ik links stemmen en tegen nwe nederzettingen zijn, maar ik zou Hamas nooit vertrouwen


eddy terstall








Ik begrijp je niet 05:15 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Quote
Veel regimes in de regio leven bij de gratie van het bestaan van Israël. Zonder Israël zou de eigen bevolking ze al lang naar de kleptocratische strotten gevlogen.
 
 
Eddy, ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoeld, 
 
En verder: zouden Palestijnen niet van hun kinderen houden? Is dit niet ook een beetje racisme?


K. K. Bakker








fanatici dictators in machtpositie 09:09 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Het is opvallend dat v. d. Broek geheel en al tot de gedachtenlijn van van Agt bekeerd is.  
Nu lees ik reacties die daar ook precies in passen. Of het uit een mal komt.  
Ik denk niet dat de Palestijnen in Gaza met Hamas als "gevangenispersoneel" gelukkig zijn.  
Ook Hamas is veroordeeld t.a.v. handelingen tegen hun eigen bevolking tijdens de Gazaoorlog. 
Vechten met Fatah als hun macht binnen territorium "'openlucht gevangenis" aangetast wordt.  
 
Het was of niet kiezen, of op corruptie bij Fatah, of (veel via maag) Hamas. Dat is geen keuze.  
Patstelling doorbreekt bij juiste leiders.


RWindt








k.k.bakker 10:53 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Hamas love their children to death. 
 
http://thelastcrusade.org/wp- content/uploads/2009/06/ hamas.jpg 
 
Ze gebruiken ze als menselijk schild en leren ze te haten. 
Hamas staat voor mij niet gelijk aan Palestijnen. Arabieren niet aan moslims. Joden niet aan Zionisten, etc.. Ik beoordeel iedereen gelijk. Dan komen de Israeli er slechter af dan pakweg de Denen. Maar Hamas weer slechter dan Fatah of de Israeli. Saoedi Arabie nog slechter en Ahmadinnejjad het slechts. O nee, dan vergeet ik Basfir in Soedan. Daar zou ik me maar het meest druk om maken, qua slachter. 300.000. Fis in Algerije 120.000 (!)


eddy terstall








bashir... 10:55 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
... heet dat tuig natuurlijk, niet basfir... 
 
sorry


eddy terstall








bashir, 10:56 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
heet dat tuig natuurlijk, niet basfir 
 
sorry


eddy terstall








verklaring 11:02 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Sorry voor wollige zin. Ik bedoel uiteraard dat de meeste Arabische leiders dolblij zijn met het conflict tussen de Israeli en de Palestijnen. Ik ben in de kampen in Beiroet geweest, en breek de bek van de Palestijnen aldaar niet open... 
 
Ze hebben daar niks, mogen daar niks, niet werken, niet studeren, leven in een soort open riool en moeten zo vooral radikaal worden gehouden en de "vertriebenen-droom over Haifa en Jaffo levend houden terwijl ze plat Libanees spreken. Wie heeft daaar wat aan? Zij? De Israeli? De wereld? 
 
Arabische regimes. Niemand anders. En de slimmen in het kamp weten dat.


eddy terstall








geweldspiraal 19:14 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
@Eddy, 
Ok, dat is duidelijker. Ik ben de laatste die deze regimes verdedigt en ik zie ook de negatieve spiraal van geweld dat meer en erger geweld oproept. Maar dat is juist wat ik Israël verwijt. Zijn we het dan niet eens wat dat betreft?  
Maar ik blijf je argumentatie verkeerd vinden: het verdacht maken van de motieven van critici Israël en de jij-bak argumentatie maakt nog minder indruk op me. Er zijn altijd wel slechtere slechteriken te vinden. ;-) 
Het is triest hoe normaal geweld is geworden, en hoe weinig hoop mensen nog hebben op een geweldloze oplossing.


K. K. Bakker








geweldspiraal 2 19:32 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Door de Gaza-strook kapot te schieten, zonder dat mensen weg kunnen, door bewust scholen, ziekenhuizen, fabrieken, etc kapot te maken, zaait men haat om het maar eens ouderwets te zeggen. Men kweekt de nieuwe generatie nog fanatiekere Hamas. Daar maak ik mij zorgen over. Voor Israël en ook voor Europa dat Israël blijft steunen, ondanks de misdaden die zij begaat.  
Zie ook. Ko Colijn http://www.vn.nl/web/ Opiniemakers/Ko-Colijn/ Artikel-Ko-Colijn/Twee-maten- 1.htm over het meten met twee maten - met een twist aan het eind.


K. K. Bakker








Gazanen 20:46 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
De behoeftige Gazanen zijn hier te zien:  
http://tinyurl.com/ycuoo9e. 
De werkwijze van het Israelische leger verklaart door Col. Richard Kemp Testifies at U.N. Emergency Session:  
http://www.youtube.com/watch? v=NX6vyT8RzMo


Miep








Nieuwe links 21:04 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
Sorry de links werken niet. 
Nieuwe poging. 
 
Er komen nu waarschijnlijk ongewenste spaties in de link die er weer uitgehaald dienen te worden. 
Foto's Gazanen:  
http://translate.google.com/ translate?u=http%3A// www.paltoday.com/arabic/News- 64161.html&hl=en&langpair=auto|en&tbb=1&ie=windows-1256 
 
Of zoek bij YouTube: Poor Starving Gaza Palestinians at the Start of Ramadan 
http://www.youtube.com/watch? v=1GpZex9Jfto 
 
Filmpje Col. Kemp zoeken bij YouTube naar: Goldstone Gaza Report: Col. Richard Kemp Testifies at U.N. Emergency Session 
 
Een deskundige spreekt!


Miep








overvloed 21:11 - 16-12-2009 | Rapporteer reactie
http://tiny.cc/XJQFP


miep








Gaza 04:24 - 17-12-2009 | Rapporteer reactie
@miep, Er wonen 1.5 miljoen mensen op een klein gebied in de Gaza-strook waar ze opgesloten zitten. Israël controleert alle in- en export omdat men wel een wapens zou kunnen smokkelen. De meerderheid van de bevolking is jong. Denk je dat een foto van een markt me overtuigt? Is dit overvloed? 
De IDF propaganda wordt ontmaskerd in het Goldstone-rapport, lees alleen de executive samenvatting hier: http://tinyurl.com/yh3bbg9 (pas op pdf). Echt doen! Lees ook Ko Colijn in VN (link in mijn eerdere comment). Overigens over Hamas is Goldstone ook kritisch.


K. K. Bakker








Gaza 19:52 - 17-12-2009 | Rapporteer reactie
Is een vat vol frustratie en hormonen. 
 
Daar is de hele regio schuldig aan. Niet in de laatste plaats Iran en Egyptische scherpslijpers. Iedereen is de Palestijnen liever kwijt dan rijk. Dat is hun tragedie. De gewone Palestijnen worden gevangen gehouden door de politieke situatie waar binnen zij geen macht hebben. Met Hamas inderdaad als dolgedraaide machtsgekke cipiers. De mensen daar is beter toe te wensen. Even leek de val van Iraanse regime een nabij. Dat was de eerste stap geweest naar meer perspectief.


eddy terstall








ontstaansgeschiedenis van Israël 15:31 - 19-12-2009 | Rapporteer reactie
@K. K. Bakker 
De marktkooplieden in Gaza zijn volgens u dus ook heel goed in het simuleren.  
Het lijkt of er veel te koop is maar dat is natuurlijk niet zo. 
Het fruit, snoep, de kleding. Allemaal nep. 
 
De foto's tonen mij dat er geen gebrek is. 
 
Misschien goed om te lezen: 
De ontstaansgeschiedenis van Israël: 
http://tiny.cc/Sqkeg


Miep








Laat ik het maar duidelijke zeggen 16:11 - 19-12-2009 | Rapporteer reactie
Ik citeer uit je link, van het Vrije Volk: 
 
De joden hebben niemands land geroofd 
 
Miep, dat geloof je zelf niet. 
 
En nog iets: hoe erg moet het zijn voordat je je er wat van aan trekt?


K. K. Bakker




Meer reacties...

Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS