Home arrow Home arrow Omgangsvormen
Omgangsvormen
 

vermeend.jpg‘Loop jij Wilders maar achter z’n reet aan’, kreeg ik ooit te horen van een bekende babyboomer uit de partij. Zo zijn de omgangsvormen bij sommige oud-linkse leden. Iemand als Marcel van Dam duidt Jeroen Dijsselbloem consequent aan als ‘De Wilders van de PvdA'. Maar er zijn er meer.

 

Gisteren sprak ik uitgebreid met Jelle Menges, voorzitter van de Jonge Socialisten. Een talent met ‘liefdevolle’ denkbeelden, waar we nog veel van gaan horen. Hij vertelde me een verhaal over Willem Vermeend, oud-staatssecretaris. Jelle sprak hem aan, omdat het hem irriteerde dat een aantal oudere PvdA’ers zich altijd vlak voor de verkiezingen op een negatieve manier met de partij bemoeien. Daarop kreeg hij de volle laag. Of onze Jelle wel wist wie hij voor zich had. Hij was topeconoom. Hij had twintig boeken geschreven. De kin van Willem ging omhoog toen hij aan Jelle vroeg: En jij? Jij zult nooit afstuderen. Jij zult nooit een boek schrijven. Jij…

 

Omgangsvormen.

En de PvdA.

 
Ander voorbeeld. Van een minstens zo groot talent, Arne Mosselman. De voorzitter van de JS Amsterdam reageerde op een laatdunkend stukje van Frans Timmermans op zijn facebookpagina. De oud-staatsecretaris schreef over een ontmoeting met een burger. Frans lachte de burger keihard uit. Arne reageerde in de reactiemogelijkheid daaronder: "Het kernprobleem van de PvdA, zomaar in een Facebookanekdote." Vervolgens gaat  Timmermans los: "Arne, man, wat ben jij een humorloze zielepoot.” 


Hatseflats.
 



Laatst werd ik gebeld door iemand die zei dat hij PvdA -lid was. Hij wilde zijn naam niet noemen. Hij vroeg alleen of hij iets mocht zeggen. Dat mocht. Vervolgens meldde hij dat PvdA’ers als ik de partij kapot maken. Ik moest de islam een keer met rust laten. Hij refereerde aan het feuilleton op deze site. ‘Je bent vast een jood.’
 Nog een prettige middag.



Dat gezegd hebbende, zijn de meeste PvdA'ers buitengewoon aangename mensen. Ze zijn niet altijd even attent. Ze mokken nog wel eens. Ze zeiken graag (zoals ik). En ze hebben overal een mening over. Maar aardig zijn ze (meestal) wel.


Gepost op: 15:51 - 15-09-2010






Reacties op dit bericht (45)




Hatseflats 15:46 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
Gelukkig zorgt Marcel voor een beschutte internetplek waar PvdA'ers en niet-leden kritisch en toch prettig kunnen discussiëren.Dit compliment kan worden samengevat in één woord. Hatseflats!


Carel








'Hier word ik niet vrolijk van' 15:46 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
Hier word ik letterlijk niet goed van. Wat een zielige reacties van personen die uiteindelijk een Wilders zelf gecreëerd hebben. Waar is de redelijkheid? Zelfreflectie? Bescheidenheid (siert een ieder)? 
 
Werd ook al treurig om die koranverbranding. Zoveel leed en onrechtvaardigheid in de wereld (om nog maar te zwijgen over bijv. genitale verminking en stenigingen), en mensen komen massaal hun huis uit omdat er een heel, heel klein beetje papier verbrand wordt. 
 
Wat een wereld...


JvG








Hatseflats 15:48 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
I second that; 'Hatseflats!'


JvG








HATSEFLATS 16:15 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
Misschien moet dat dan de naam zijn voor de nieuwe vrijzinnige beweging: hatseflats (overigens vindt mijn vrouw het een 'stom woord', maar dat terzijde)


Marcel Duyvestijn








Hatseflats 16:27 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
Misschien gebruik je thuis het woord in de verkeerde context?


JvG








Zuurgraad door onthechting 19:38 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
@Marcel 
Jij bent de gunstige uitzondering. Als GL-stemmer. Trek je de dommigheid maar niet aan. Zoals Carel al zegt is het je verdienste om hier een vrijzinnig platform te hebben gemaakt. Wat ooit op pvda-amsterdam kon.  
 
Wat is het toch dat dom links zo verzuurd en humorloos is? Bij de oude SDAP-achtige generatie die PvdA stemt herken ik het niet. Dat was een ander kaliber, voeg ik toe, dat het echte belang van kunst en cultuur zag. Kom daar nu eens om in de PvdA.  
 
Heeft het chagrijn te maken met snelle emancipatie en loskomen van eigen wortels? Met omhooggevallen carrieres als gevolg?


George Knight








Zei hij dat echt, Marcel? 19:48 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
"Je bent vast een jood?" 
 
Dat zou mijn stelling bevestigen dat oud-links een zootje racistisch tuig is. 
 
Ik hoop dat het dichterlijke vrijheid is van jouw kant...


eddy terstall








familietrekjes 20:42 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
De houding van Vermeend komt me vagelijk bekend voor. Ik ben toevallig goed bevriend met een neef van 'm. Die doet ook wel eens zo raar.


Marco Knol








Vermeend 21:07 - 15-09-2010 | Rapporteer reactie
Had trouwens wel gelijk in wat hij toe zei over de PvdA. Maar arrogantie is meestal een teken van gebrek aan zelfkennis en zelfspot. (en zelfkennis + zelfspot = wijsheid) Maar we hebben zijn kant van het verhaal niet gehoord. 
 
Maar dat verhaal over die PvdA-er die dat zei dat jijvast een jood was, Marcel. Wie was dat? Namen en rugnummers. Misschien siert het je wel dat je die niet geeft, maar een tipje van de sluier... Een functionaris? Of een loslopende gek?


eddy terstall








de gelukkige uitzondering 00:58 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
"arrogantie is meestal een teken van gebrek aan zelfkennis en zelfspot" 
 
Ik prijs mij gelukkig de uitzondering op de regel te zijn. Of, euhh....


Marco Knol








hatseflats 07:06 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
In elke grote, oude organisatie heb je mensen die op hun strepen staan. Dat is lastig. De voorbeelden die Marcel noemt, zijn zinnen in een geschiedenis die ik als lezer niet ken. De oudere en de jongere vinden iets van elkaar. Dat is niet erg, dat zorgt juist voor dynamiek. Omgangsvormen zijn voor mij: elkaar uit laten praten, open luisteren, het persoonlijke kunnen scheiden van het inhoudelijke. Woordgebuik is erg subjectief. De één schrikt van reet en de ander vindt kutvergadering niet kunnen. Ik ben het bijv. helemaal eens met Marcels vrouw: hatseflats is een stom woord.


Trudy Admiraal








hatseflats 07:39 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
@Eddy, 
de man stelde zich aan de telefoon niet voor. Het was geen 'functionaris'- denk ik. Gewoon een idioot die vond dat de PvdA de islam moest beschermen, omdat veel stemmers moslim zijn. 'Daar moet rekening mee gehouden worden', zei hij. 
Een paar jaar terug belde iemand een keer om te zeggen dat ik een 'joodse homo' was. Hij wist te vinden, voegde hij eraan toe. Dit was ook een lid. Zei hij.


Marcel Duyvestijn








Timmermans/Vermeend 08:14 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Frans Timmermans ken ik idd als zeer arrogant. Op inhoudelijke tegenwerpingen (zoals destijds bij het referendum) reageert hij welhaast per definitie ad hominem. Of helemaal niet. 
 
Willem Vermeend is een regelrechte zakkenvuller die als adviseur bij de Sociale Dienst van Amsterdam 450 euro per uur verdiende. Als hij stelt dat hij een topeconoom is, dan heeft hij niet over zijn kennis, laat staan over zijn moraal, maar dan gaat het over zijn toploon. 
 
Link Text


Nog1








joodse homo 18:15 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Maar toch intrigeert dat verhaal me Marcel. Wat voor lid was dat dan> Was jij zelf moslim? Was hij een policor fetisjist? Nou vind ik toevallig zowel homo als jood en compliment. Wat zou Amsterdam zonder die twee clubs moeten? Maar het klonk niet als compliment. Was het een latente homo of weer eens iemand die, zoals veel zwakke geesten door de eeuwen heen, jaloers is op joden en dat die nijd dan vervolgens de hersenen aan tast...


eddy terstall








tweede zin 18:19 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Moet uiteraard zijn "was HIJ zelf moslim" 
 
Trouwens de volgende die het nu nog presteert om kritiek op de islam gelijk te stellen met de jodenvervolging moet verplicht weer terug naar de lagerre school en dan via een Bert en Ernie programma het verschil laten uit leggen... 
 
"nee ik begrijp het niet Bert. leg het nog één keer uit..." 
"nou kijk Ernie... het zit zo" 
"wacht even Bert... dan haal ik mijn badeentje er bij... Dan weet die het ook meteen...


eddy terstall








hatseflats 19:28 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Ha, wat redelijke PvdA -ers hier. Mooi, krijg ik misschien eindelijk antwoord op een voor mij prangende vraag: 
 
Waarom verdedigen zgn links/progressieve partijen zo harstochtelijk en tot op het belachelijke af een conservatief geloof/ideologie als de Islam? Nadat ze eerst jaren lang het Christendom tot op het bot hebben afgebrand? 
 
Jullie kennen je soortgenoten wellicht beter dan ik. Vandaar deze vraag.


katja








WIllem en NIna 19:54 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Ach Willem Vermeend. Die 'top econoom' likte allang de doos van Nina Brink. Nog vóór Pieter Storms.


boris








eh... katja 21:10 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Daar proberen wij nu al tien jaar achter te komen. We hebben zelfs wetenschappelijk bureau opgericht waar 200 man werken. Antropologen, politicologen, sociologen, theologen, biologen. Zelfs een project in artis met twee groepen ara's. 
 
Tip van sluier; post-christelijk mea-cupla denken. Als je jezelf en mensen uit jouw groe[p de schuld geeft geeft dat een fijn gevoel en levert het een mooie baan op. Het is een sociale code. Oud-links denkt dat mensen met een kleurtje geen geweten hebben. Die mogen er op los discrimineren want die weten niet beter. Betuttelracisme heet dat. Dat soort patronen...


eddy terstall








hatseflats 21:32 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Speelt het volgende niet ook een rol?: 
Toen de strijders van de RAF naar Palestijnse kampen vertrokken voor een terroristenopleiding, verliepen de contacten nog hoofdzakelijk via de marxistisch-leninistische PFLP. Arafats PLO en Fatah, waarnaar linksen in de BRD en de officials van de DDR verwezen, waren in ieder geval seculier. Om zich in te laten met een islamfascistische en openlijk antisemitische organisatie als Hamas, zou destijds vanuit links oogpunt, ook al was dit nog zo raar, verboden zijn.


katja








hatseflats 21:34 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Vervolg: 
Zelfs bij het vermoorden van Joden en het uitroeien van Israël hechtte men er waarde aan om met zogenaamde linkse Arabische organisaties samen te werken.??????


katja








Ongeveer... 21:44 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
..de hele politieke islam is pas van na 1979. En toen was de link links/palestijnse aak al lang gemaakt. Er was nauwelijks een reli-component toen. Maar ook. Oud-liks ziet Israel als Westers. Dat zijn dus WIJ. Blanke mensen. Mensen met een geweten. Tegen nobele wilden met rare doeken op hun hoofd. Zo redeneert oud-links en totalitair links. Intens racistisch dus. Zonder dat zelf te beseffen. In diezelfde hoek waant men zich anti-racist. Niets is minder waar. (hoewel... "Nina Brink is een filantroop" Dat is nóg minder waar.)


eddy terstall








@ Katja 21:50 - 16-09-2010 | Rapporteer reactie
Wat hebben al die Duitse en Palestijnse organisaties met de PvdA te maken? 
 
Overigens geloof ik niet dat er veel linksen zijn die orthodoxe religies verdedigen, ze verdedigen het recht op orthodoxe religie. Net zo als ik niet Wilders zijn ideeën verdedig, maar het recht op die ideeën. 
 
Daarnaast is er een linkse gewoonte om iedere kritiek van blanke mensen op niet-blanke mensen te wantrouwen als racistisch. En iedere kritiek van niet-blanke mensen op blanke mensen als anti-koloniale emancipatie te beschouwen. 
 
Dat men hierdoor zelf racistisch is, is lang niet iedereen opgevallen.


Nog1








isl 00:58 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
@Katja, 
het gaat wat ver om de DDR, RAF en de PLO even hatseflats te verbinden met de sociaaldemocratie en de PvdA. 
Eigenlijk vind ik dat nog1 het hierboven mooi verwoord heeft. En natuurlijk speelt Eddy's mooie woord 'betuttelracisme' hier een grote rol. Zij zijn zielig. Zoiets.


Marcel Duyvestijn








eddy, marcel en isl 11:22 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
Ik zat zelf i.d. jaren 60/70 in de super radicaal linkse (of rechtse?) hoek en als daar her en der dingen over geschreven worden herken ik die. Wat de feitelijke details van toen waren, cq zijn geworden, daar ben ik eigenlijk nog naar op zoek. Evenals hier en daar een sporadisch opgespoord ex-lid. Vandaar. Vergeet ook nu de internationale radicale socialisten niet. Meest ondergronds, net als toen. Of je bent als naief studentje indertijd domweg opgelicht waar het overigens soms veel van weg heeft. 
En ja, de nobele wilden en zwarte racisten ken ik ook


katja








vervogl voorgaande 11:40 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
In feite beleef ik het omgekeerde van wat Ruud L en Dries v A beleven. Geen daden uit schuldgevoel, maar eerder incidentele genoegdoening, af en toe een lichte mate van behoefte om verhaal te halen. Met hetzelfde revolutionaire gevoel als destijds, maar dan anders.


katja








Ach Marcel join the club. Het viel me 12:08 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
ook al op hoe agressief de Linkse kerk reageerde toen ik voor 't eerst aarzelend buiten de poorten v diezelfde kerk (ik was 'n trouwe 'Groen Links-posters-plakkende klant) begon te snuffelen. 
Ik was v mening dat Fortuyn niet alleen maar 'n nazi was maar op sommige punten 't misschien wel 'n heel klein ietsiepietsie beetje bij 't rechte eind had. 
Door vrienden bij 'n Nieuw-jaars party werd ik bijna levend gevild (Fileren noemde ze dat) 
20 tegen 1 
Kijk die periode is gelukkig voorbij (1 v/d verbale aanvallers stemt nu zelfs op PVV) 
Maar voor velen anoniemen blijf ik een nazi, racist, xenofoob et


Raaf








Links racisme 12:36 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
Wat Eddy betuttelracisme noemt is nog steeds levend. Elders is een heftige discussie ontstaan tussen Anil Ramdas en Joost Zwagerman. Ramdas schuurt tegen het racisme aan als-ie over White Trash praat. Daarmee generaliseert-ie PVV stemmers. Terwijl notabene onderzoeken en zijn eigen NRC meermalen hebben verduidelijkt dat de PVV-stemmer normaliseert.  
 
Ik kan eigenlijk niet begrijpen dat meningen zoals Ramdas die verkondigt nog kunnen bestaan. Wat voor mechanisme is hier werkzaam? Kan iemand me dat uitleggen. Ik begrijp de haat van Ramdas niet.  
 
http://tinyurl.com/35bz3as


George Knight








overigens heb ik de PvdA al lang 12:38 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
opgegeven. 
En eigenlijk -diep van binnen- Marcel en Eddy ook. 
Nu weer 't A'damse PvdA-raadslid Geke van Velzen die 't aanstaande kabinet vergeleek met nazi's en NSB'ers. Bruin1. 
Overigens staat ook GL hierachter (zie Evelien van Roemburg) 
Wat een intense geestelijke armoede en mentale luiheid.  
Bijna ziekelijk. 
 
Momenteel proberen Roemer en Femke een rechte koers te varen maar wat zit er toch veel rotzooi in hun achterban. 
Over Pechtold zwijg ik 
 
Men snakt naar een nieuwe partij/beweging 
Paul Scheffer als leidraad? 
(liever niet Hatseflats, dat klinkt me 'n beetje te Swiebertje-achtig)


Raaf








Hergroepering van links gevraagd 12:58 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
@Raaf 
In hatseflats zie ik ook weinig. Dat kan beter.  
 
Ik vind het vermakelijk hoe dom links zich aanstelt. Je zou zeggen, profiteer van de luwte en ontwikkel een plan voor Nederland. Nee, het hype-achtige denken wint.  
 
Inderdaad hebben Roemer en Halsema zoals vaak het meest volwassen gereageerd. Cohen deze keer ook, trouwens. Maar in een partij met idioten en gefrustreerden wordt het voor een politiek leider bijna onmogelijk om de eenheid te bewaren.  
 
Hergroepering van verstandig links lijkt hard nodig. Al is het maar als antwoord op de aanval van de paus op de seculariteit.


George Knight








@ George 13:41 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
Er wordt heel wat op allochtonen gescholden, dus dat er eens eentje (Anil Ramdas) wat terug roept, vind ik niet zo verrassend of onbegrijpelijk. 
 
Schokkender vind ik het gebrek aan logica; het oneens zijn met Scheffer door te beweren dat het toch een culturele ipv sociale kwestie is. Terwijl hij een zin daarvoor beweert dat de sociale kwestie van de Hollanders (ook) nog niet is opgelost. Om dat aan het einde van het artikel weer om te buigen naar (het gebrek aan) cultuur en beschaving bij de tokkies. 
 
Anil is er dus nog niet helemaal uit. En dan kun je beter je mond houden.


Nog1








@ Raaf 13:50 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
Bruin I mag van jou blijkbaar niet, maar wat vindt je dan van opmerkingen als; 
 
"Balkenende heeft de kant van de Taliban gekozen en dat neem ik hem zeer kwalijk." De PVV-leider vindt dat het kabinet ondemocratische methoden gebruikt, bekend uit landen als Noord-Korea, Cuba en de Sovjet-Unie (bron RTLnieuws) 
 
Dat is toch hetzelfde laken een pak. Beide kampen maken zich op dit punt volstrekt belachelijk.


Nog1








Nog1. Je hebt helemaal gelijk dat 13:57 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
Wilders regelmatig uit de bocht is gevlogen. 
Het ergste vond ik nog de kopvoddentaks. 
Dat was ronduit schunnig en kosten hem ook onmiddelijk flink in de peilingen. 
 
Maar dat geeft de Linkse Kerk nog geen vrijbrief om elke criticaster in de hoek van Auschwitz te drukken zoals ze al decennia lang doen. 
 
Vergeet niet de eerste slachtoffer was notabene de SP na hun uitstekend rapport ; "Gastarbeid en Kapitaal" 
 
Had men toen naar de SP geluisterd was er geen Wilders geweest en leefden van Gogh en Fortuyn nog. 
 
Vandaar dat het geen Links/Rechts ding is maar 
veeleer een Policor/Realo ding.


Raaf








Afleiding schermt onzichtbare macht af 16:37 - 17-09-2010 | Rapporteer reactie
@Raaf en Nog1 
Vandaar dat het geen Links/Rechts ding is maar  
veeleer een Policor/Realo ding.
 
 
Mee eens. Naast de SP kunnen we ook de vakbond noemen toen die nog arbeideristisch was en opkwam voor de eigen mensen. Dus voordat het doelloos verdwaalde tussen Noord-Zuid en arm-rijk.  
 
Nog elke dag als ik de pers volg verbaas ik me over de schijntegenstellingen die ons worden voorgetoverd. Wat verhullen islam of Wilders eigenlijk? Want dat ze symptomen van een ander probleem zijn is duidelijk. Maar dat wordt niet benoemd. Wat en wie wordt in deze afleiding beschermd? Dat lees ik nooit


George Knight








george en raaf: money, money, 09:06 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
money makes the world go round. Vele varkens maken de spoeling dun.Wat hieraan wordt besteed kan daar niet aan besteed worden.Ik zou pleiten voor een parlementaire enquète i.v.m.Immigratie en kosten-baten.Eerder dan nagaan wat er fout is gegaan na/door de bankencrissis.Dat Wouter Bos niet voor zijn gezin koos vanwege de oorloog maar vanwege zijn handelen inzake dit financieel debacel moge duidelijk zijn.Maar we zijn er niet bij gebaat dit nog eens uit te pluizen. Is bovendien ook geld en energie verspilling. Nutteloze subsidiestromen aangaande immigratie uitpluizen en stoppen wel.


katja








echte vluchtelingen 09:16 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
uitgezonderd. Die discussie over dat onderscheid hoort men nauwelijks meer. De eis van 120 % aan minimumloon (klopt dat?) dat een partner moet verdienen moet mogelijk ook opgeschroefd worden. B.v. eisen zelf a/d bak gaan om geld te verdienen. Maar ja, het water is al langer door de dijken gesiepelt, dus ik vraag me af wat nog helpt.....Ben daar vrij pessimistisch over.


katja








immigratie 09:47 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
immigratie moet een win - win situatie zijn. Zowel de immigrant als het land van aankomst moeten er baat bij hebben. Anders kan het niet en moet het niet. Dat kan alleen maar het criterium zijn. 
 
Behalve uiteraard bij echte vluchtelingen. Maar dat is evident.


eddy terstall








De geest van theo... 10:01 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
... grijpt in op minuut 2;15 van dit filmpje... en het totalitarisme krijgt de vrijheid op de nek... 
 
http://www.youtube.com/watch? v=Nwhxlns94zg#t=2m00s


eddy terstall








green card 11:27 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
In de VS hebben ze een prima systeem, dat zo over te nemen zou zijn. 
 
Alleen zijn er heel veel mensen tegen iedere vorm van immigratie. Ook als het geld oplevert of om vluchtelingen gaat. 
 
Dat is niets nieuws, voor de oorlog stuurden we de Duits-joodse asielzoekers ook terug.


Nog1








vrij land 12:14 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
Een vrij land is altijd een gastvrij land tegenover de ECHT vervolgden. En dat moet zo blijven. 
 
Ons land is er ooit trouwens groot door geworden... 
 
En zelfs al zou dat niet zo zijn... Het is het juiste...


eddy terstall








titel film theo 18:14 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
De link van het filmpje werkt niet, eddy. Kun je de titel geven zodat ik zelf op you tube kan zoeken?


katja








kunt filmpje 20:29 - 18-09-2010 | Rapporteer reactie
Vinden op geen stijl. Item deze week over Nederland bekent kleur. (aanslag op Rene Daenen.


eddy terstall








dank 17:48 - 19-09-2010 | Rapporteer reactie
Mijn dank, eddy.


katja








coffeeshopkabinet... 18:38 - 19-09-2010 | Rapporteer reactie
... gaat hakken in cultuur. 
 
Dacht dat de Nederlandse cultuur zo'n dingetje was voor Geert.


eddy terstall








Draagvlak 11:57 - 20-09-2010 | Rapporteer reactie
@Eddy 
Immigratie moet een win - win situatie zijn. Zowel de immigrant als het land van aankomst moeten er baat bij hebben. Anders kan het niet en moet het niet. Dat kan alleen maar het criterium zijn.  
 
Prikkelende stelling die uitgaat van politiek realisme. Ik ben het ermee eens. Maar ik zie volop praktische bezwaren in het meten, toetsen en beoordelen welke immigrant een toegevoegde waarde voor Nederland vormt. Maar je uitgangspunt lijkt me onweerlegbaar.  
 
Het breekpunt is het mentale, economische en logistieke absorptievermogen van immigranten. Dat vraagt om fijnzinnig beleid.


George Knight








Volkskrant 1 dag later 13:44 - 20-09-2010 | Rapporteer reactie
http://extra.volkskrant.nl/ opinie/artikel/show/id/6678/ Links_koestert_de_gevestigde_m acht 
 
Martin Sommer doet dezelfde ontdekking, "elite" keert zich af van het volk/stemmers


krissis




Reageren



mXcomment 1.0.6 © 2007-2012 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved


Weblogs

Laatste tweets

Links

Zoeken

RSS